Consumenten die zich zorgen maken over het milieu en klimaatverandering gebruiken en kopen steeds minder plastic. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Kantar, dat mensen uit Azië, Europa en Latijns-Amerika ondervroeg. Steeds meer grote merken lijken zich bewust te worden van de impact die plastic heeft en ondernemen actie. Zo ook Coca-Cola, dat consumenten oproept te recyclen.
Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft (48%) van de consumenten verwacht dat producenten zelf actie ondernemen om minder plastic te gebruiken.
Veel consumenten zijn ongerust, maar ondernemen zij zelf ook actie? Kantar onderzocht, samen met Europanel en GfK, hoe mensen zich voelen over het gebruik van plastic en of zij hun koopgedrag daarop aanpassen. Wereldwijd maken consumenten zich het meeste zorgen om klimaatverandering, gevolgd door plastic afval en watervervuiling. Per werelddeel lijken we ons om andere onderwerpen zorgen te maken. In West-Europa zijn we het meest bezorgd om klimaatverandering, 5 keer meer dan mensen in Azië. In dat werelddeel maakt men zich vooral ongerust om voedselveiligheid en watervulling.
De EU heeft zich tot doel gesteld om alle plastic te gaan recyclen in 2030. Om dat voor elkaar te krijgen moeten we af van alle ‘single-use’ plastic verpakkingen en deze vervangen voor bijvoorbeeld katoen. Sinds 2015 is er een ban op plastic tasjes en is het nu verplicht voor winkeliers om hier een bedrag voor in rekening te brengen.
Wat globaal is veranderd, is dat mensen tijdens het winkelen eigen tassen meenemen en ze daardoor minder vaak plastic tasjes hoeven te kopen. Vaak gebruiken zij ook hervulbare bekers zodat ze geen plastic flesjes hoeven te kopen. Ongeveer de helft van de ondervraagden uit dit onderzoek gaf aan dat zij kraanwater drinken in plaats van gebotteld water. Dat zijn voornamelijk Europeanen, want in Azië en Latijns-Amerika is het kraanwater niet overal van goede kwaliteit. Slechts 22% van de consumenten is kritisch op het kopen van producten die verpakt zijn in plastic.
Uit het onderzoek bleek dat er onderscheid gemaakt kan worden in 4 soorten consumenten:
In Chili blijken de meest milieubewuste mensen te wonen volgens het onderzoek, gevolgd door Duitsland en Oostenrijk. Nederland zit in de middenmoot. In landen waar de economie er relatief slecht voor staat, zijn mensen vaak minder milieubewust. In West-Europa zorgen vooral voedselverpakkingen, verpakking voor persoonlijke verzorging en gebottelde dranken voor het meeste plastic afval. Ook plastic capsules voor koffie en thee komen in behoorlijke hoeveelheden terecht op de plastic afvalberg.
Benieuwd naar alle resultaten van het onderzoek? Download het rapport hier. Op 21 september kun je trouwens zelf in actie komen tijdens World Cleanup Day.