De H&M Group komt met een ‘Restore Collection’: een unieke collectie met voorheen onverkoopbare kleding, die is hersteld en weer in de winkel ligt. Deze bijzondere collectie wordt verkocht bij COS, onderdeel van H&M Group en bestaat uit gerestaureerde items. Dat kan kleding zijn die de winkel vanwege beschadigingen nooit heeft gehaald, of artikelen die door klanten zijn geretourneerd. Uiteraard zijn de items hersteld en gereinigd voordat ze weer in de winkel belanden. Dat doet de H&M Group in samenwerking met partner The Renewal Workshop.
De H&M Group realiseert zich dat zij op grote schaal kleding produceert en komt steeds met nieuwe initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Door de reeds bestaande kledingstukken te repareren, wordt de levensduur van kleding verlengd. Voorheen was het gebruikelijk om beschadigde items als ‘overtollig’ te beschouwen. Het gaat nog om een test op kleine schaal maar maakt wel onderdeel uit van de visie van H&M om volledig circulair te worden en de impact op het milieu te verminderen. Om de kleding te reinigen wordt door The Renewal Workshop gebruik gemaakt van de modernste waterloze technologie.
De test met deze bijzondere collectie maakt inzichtelijk hoeveel water, CO2 en energie er bespaard is. Deze informatie wordt ook getoond in de winkels waar de collectie wordt verkocht. Naast Berlijn en Stockholm, is de Restore Collection ook verkrijgbaar in de COS-winkel in Utrecht. Op 4 september is de lancering.
De Zweedse kledinggigant kwam eerder al met een vintage kledinglijn onder label & Other Stories.