Het Chinese Baidu doet het goed op de markt van slimme speakers. Inmiddels heeft de fabrikant in het tweede kwartaal van 2019 Google wereldwijd ingehaald en meer marktaandeel veroverd. Amazon is nog steeds marktleider. Dit maakte onderzoeksbureau Canalys vandaag bekend.
In vergelijking met het tweede kwartaal vorig jaar, groeide Baidu met 3700 procent. Ze verkochten in deze periode 4,5 miljoen slimme speakers, waar Google er 4,3 miljoen verkocht. Baidu heeft nu een marktaandeel van 17,3 procent. Google verkocht bijna een miljoen minder speakers dan in hetzelfde kwartaal in 2018 (4,3 miljoen ten opzichte van 5,4 miljoen in 2018) en is daardoor dus van de tweede positie gestoten door de Chinese fabrikant. Amazon zag het marktaandeel verder groeien en verkocht 6,6 miljoen Echo-speakers. Ze hebben nu 25,4 procent van de wereldwijde markt voor smart speakers in handen.
Google en Baidu zijn geen directe concurrenten van elkaar. Baidu levert alleen in China en Google levert juist overal behalve in China. Maar de markt in het land is enorm en daardoor kan Baidu nog behoorlijk groeien. Zowel Amazon als Google richten zich steeds duidelijker ook op andere markten naast de Verenigde Staten. Vandaag lanceert Google bijvoorbeeld de Nest Hub in India, een enorme groeimarkt met veel potentie.
De slimme speakers van Baidu werken op een AI-platform dat DuerOS heet. Voor inwoners van China zijn de speakers behoorlijk betaalbaar als je de prijs vergelijkt met wat wij betalen voor de speakers van bijvoorbeeld Amazon en Google. Het budgetmodel, de Xiaodu-speaker, kost zo’n 12 dollar.