Nike gaat zich steeds meer richten op het koopgedrag van klanten. Om dit nog beter te kunnen doen, heeft het bedrijf AI-startup Celect overgenomen. Celect is gespecialiseerd in het voorspellen van aankopen in de retailbranche. Nike geeft aan dat de aankoop goed past binnen de ‘Consument Direct Offense-strategie’, waarmee het wereldwijd klanten persoonlijker wil benaderen en voorzien van een passend aanbod.
Het analyseplatform van Celect geeft retailers onder andere de mogelijkheid om voorraden te optimaliseren en beter op de vraag af te stemmen. Dat bespaart een groot retailbedrijf als Nike in potentie veel geld.
Om een voorsprong te houden op de concurrentie, wordt het analyseren van data steeds belangrijker voor Nike. Het bedrijf Zodiac, gespecialiseerd in de analyse van klantdata, werd al eerder gekocht. Met Celect krijgt Nike nu nog meer toegang tot data-analyse en kan slimmer inspelen op klantbehoeften. Uiteraard hopen ze daarmee jou te blijven verleiden tot het kopen van Nike producten.
Members van Nike geven drie keer meer uit op Nike.com dan incidentele gasten. Als retailer is dit waardevol om te weten en op in te spelen. We kunnen ons voorstellen dat Nike meer gasten op de site wil verleiden om member te worden en de bestaande en loyale klanten nog persoonlijker te benaderen.
Een paar maanden geleden kondigde het sportmerk Nike Fit aan, een interessante scanner die ervoor moet zorgen dat je nieuwe schoen (uiteraard van Nike) perfect past. Een ideale manier om klanten aan je te binden, maar ook de kans op een miskoop te verkleinen.