13.07.2019
Nieuws

Barbie moet meisjes enthousiast maken voor ruimtevaart

By: Irene Boskma

BlogNieuws

Je kunt het een tikje stereotiep en misschien zelfs vergezocht kunnen noemen: een Barbie inzetten om meisjes enthousiast te maken voor ruimtevaart. Toch gaat Europese ruimtevaartorganisatie ESA samenwerken met Mattel om vrouwen enthousiast te maken voor een carrière in de ruimtevaart en technische wetenschappen. Een volgende generatie astronauten, wetenschappers en ingenieurs dankzij Barbie?

Samantha Cristoforretti als rolmodel

Slechts 15% van de actieve astronauten is vrouw en er is nog nooit een vrouw op de maan geweest. De enige actieve vrouwelijke astronaut in Europa is Samantha Cristoferetti en de nieuwe Barbie is qua uiterlijk dan ook op haar geïnspireerd. Italiaanse Samantha is niet alleen astronaut maar ook piloot en ingenieur. Ze hoopt dat de samenwerking helpt om “jonge meisjes en jongens om onbeperkt over hun toekomst te dromen”. Als onderdeel van de viering rondom de 50e verjaardag van de Apollo 11-maanlanding ontmoette Samantha meisjes uit verschillende Europese landen.

Barbie Dream Gap Project

De samenwerking tussen ESA en Mattel maakt deel uit van het Barbie Dream Gap Project, een initiatief dat zich richt op het gelijktrekken van het speelveld voor meisjes over de hele wereld. Uit onderzoek blijkt dat meisjes vanaf de leeftijd voor vijf jaar beginnen hun zelfvertrouwen te ontwikkelen maar er ook een ‘gat’ ontstaat tussen hen en jongens. Het geloof dat je, ondanks je geslacht, alles kan worden, verdwijnt langzaam. Dat wordt de ‘Dream Gap’ genoemd en Mattel gelooft dat Barbie kan helpen meisjes het geloof te geven dat ze alles kunnen worden.

Share this post