Instagram gaat horizontaal. Of nou ja, IGTV (Instagram TV) biedt gebruikers vanaf nu de mogelijkheid om ook horizontale video’s te uploaden.
Het is een klein jaar geleden dat IGTV gelanceerd werd. In het eerste jaar hebben ze – naar eigen zeggen – veel geleerd. Door te praten met creators en kijkers hebben ze veel geleerd over wat gebruikers leuk vinden en wat verbetert moet worden. Door deze gesprekken zijn er al veel nieuwe features toegevoegd aan de app. Zo kunnen videomakers sinds begin dit jaar previews van hun IGTV video’s delen op hun Instagram feed. Volgens Instagram heeft dit een boost gegeven aan zowel het aantal views als de hoeveelheid nieuwe originele content van creators.
En nu dus de grootste verandering van allemaal, de mogelijkheid om video’s ook in landscape te uploaden.
Voor kijkers betekent dit dat IGTV een plek wordt waar nog meer video’s geupload worden. Voor creators betekent dit meer vrijheid in het creëren van content. Aldus Instagram.
Of deze update IGTV echt een boost in populariteit gaat geven is nog maar de vraag. Zo kunnen creators op dit moment nog geen geld verdienen door advertenties in hun video’s, iets wat YouTube bijvoorbeeld wel biedt.
Een ander ‘probleem’ dat creators ondervonden was dat het best wat moeite kostte om een video in het juiste formaat te editen. Zeker voor creators die normaal hun video’s op YouTube publiceren. Er was een compleet nieuwe edit nodig om de video’s ook voor IGTV geschikt te maken. Dat kost redelijk wat werk (en tijd) en wanneer je daar niet veel voor terugkrijgt, werkt dat niet niet heel motiverend om geregeld content te produceren.
En ik kan het weten, want ik heb vorig jaar welgeteld één video via IGTV gepubliceerd, op de dag dat de app het levenslicht zag. Hoewel ik leuke reacties kreeg, vond ik het werk dat ik er voor gedaan had het niet waard om hier mee verder te gaan. Zelf denk ik op dit moment niet dat de optie om horizontale video’s te uploaden hier verandering in zal brengen. Ik zit prima op YouTube.