Technologie helpt consumenten en bedrijven op veel vlakken. Het maakt ons leven vaak gemakkelijker en voor organisaties biedt het kansen om processen sneller, eenvoudiger of beter gestructureerd te laten verlopen. Door machines optimaal samen te laten werken met mensen, blijft er meer tijd over voor aandacht aan klanten en medewerkers.
We luisterden naar de keynote van Juergen Lindner, Senior Vice President Product Marketing SaaS bij Oracle, en spraken hem ook nog persoonlijk om meer te horen over zijn visie op de samenwerking tussen mens en machine. Fun fact: Juergen is geboren op de dag van de eerste maanlanding en daar opent hij zijn presentatie mee, technologie zat er bij hem dus al vanaf de geboorte in, grapt hij.
Om maar meteen duidelijk te maken dat technologie overal is, laat Juergen zien waar we het dagelijks tegenkomen en wat de laatste trends zijn. Alles is technologie en steeds vaker is het mogelijk om toepassingen te personaliseren. Een voorwaarde om op een goede manier technologieën te adopteren, is om een digitaal IQ te binnen je organisatie te creëren. Nieuwe businessmodellen ontstaan namelijk continu, stilstand is meer dan ooit achteruitgang. Bedrijven die zelf de focus hebben op technologische ontwikkelingen en innovaties zorgen ervoor dat zij voorop blijven lopen. Bovendien stelt het ons in staat om slimmer te communiceren met klanten en medewerkers.
Je komt er in dit digitale tijdperk als bedrijf echt niet meer mee weg om klanten niet goed te behandelen. Uit onderzoek van Oracle is gebleken dat een derde van alle klanten vertrekt na slechts één slechte ervaring. We zien dan ook dat er nog meer dan ooit wordt gefocust op de klant, er ontstaat een ‘customer obsession’. De pijlen worden gericht op retentie en het binnenhouden van klanten. Overigens bleek uit hetzelfde onderzoek dat klanten wel bereid zijn om 20% meer te betalen als zij daarmee verzekerd zijn van een goede service. Investeren in die klantrelatie dus!
Innoverende start-ups halen in rap tempo traditionele bedrijven in. Trendwatchers voorspellen dat een groot deel van de S&P 500-bedrijven (grootste beursgenoteerde bedrijven in de V.S., red.) in 2027 niet meer bestaat of van de lijst verdwijnt. Simpelweg omdat ze technologische innovaties niet, of niet snel genoeg, hebben omarmd. Volgens Juergen is het noodzakelijk om naar de toekomst te kijken in plaats van het heden. Alleen op die manier blijf je meedoen. Bovendien moeten bedrijven zich ervan bewust zijn dat klanten soms meer over producten weten dan verkopers.
Artificial Intelligence zorgt ervoor dat de relatie tussen mensen en machines verandert. Veel werkzaamheden worden geautomatiseerd en gedigitaliseerd en dat maakt het leven gemakkelijker. Voor medewerkers van bedrijven betekent het soms dat hun functie inhoudelijk verandert, de repeterende werkzaamheden worden door AI overgenomen. En dat blijkt in de praktijk vaak heel goed uit te pakken. AI zorgt voor snelle analyses, ziet verbanden en logica.
Op dit moment wordt AI door zo’n 50% van de werknemers gebruikt, vorig jaar was dit nog 32%. Er ontstaat meer vertrouwen in AI, want 65% van alle werknemers uit het onderzoek zijn optimistisch, enthousiast en dankbaar dat zij een robot als collega hebben. En ongeveer net zoveel mensen gaven in het onderzoek aan dat zij een robot meer vertrouwen dan hun eigen manager. We hoeven niet bang te zijn dat robots mensen helemaal gaan vervangen. Mensen kunnen elkaar coachen en hebben empathie, dat zien we robots (voorlopig nog) niet doen. Hoewel lang niet alle mogelijkheden voor AI optimaal worden benut door bedrijven, zegt 84% van de organisaties zich ervan bewust te zijn dat AI essentieel is om voorsprong te houden op de concurrentie.
Technologische innovaties helpen bedrijven om werknemers meer vrijheid te geven. Er kan duidelijker de nadruk op output worden gelegd en resultaten die verwacht worden. Omdat AI en technologie verbindt, zien we in de toekomst dat afdelingen veel vaker samenvloeien. Een finance-afdeling heeft immers al veel paralellen met bijvoorbeeld HR en systemen worden daarop aangepast.
Werken in de cloud is inmiddels steeds gebruikelijker en wordt in zo’n beetje iedere branche en op alle afdelingen toegepast. Het is gemakkelijk om mee te beginnen en omdat de ontwikkelingen razendsnel gaan, belangrijk om op tijd in te stappen. Is je organisatie op dit moment flink aan het vernieuwen? Vergeet dan niet hoe belangrijk voice is, de ontwikkelingen in spraakassistenten- en spraakcomputers gaan hard en hebben de toekomst.
Technologie en AI maakt ons leven gemakkelijker en voor veel organisaties biedt het enorm veel kansen wanneer ze het op tijd omarmen. Smart data verandert bovendien alles, data is nog steeds het nieuwe goud en geeft je als bedrijf de kans om nog veel gerichter te sturen. Zowel op medewerkers als processen en de service richting klanten.