ZAO, een Chinese deepfake-app, is op dit moment heel populair vanwege de vele mogelijkheden met het uploaden van slechts één selfie. Toch roept het, zoals eigenlijk altijd met deepfake het geval is, veel vragen op over privacy. De app is afgelopen vrijdag uitgebracht door de Chinese app-ontwikkelaar Momo. ZAO projecteert, op basis van de selfie die jij uploadt, jouw gezicht in een film of televisieprogramma. En die resultaten zien er behoorlijk realistisch uit zoals we ook zien in onderstaand filmpje waarin een Chinese jongen als Leonardo DiCaprio in films wordt geprojecteerd.
In bovenstaand voorbeeld zien we dat het gezicht van deze twitteraar binnen 8 seconden heel geloofwaardig het gezicht van Leonardo vervangt. In ZAO kun je ook je eigen gezicht in populaire memes plaatsen. De onafhankelijke Chinese site RADII merkt op dat de servicevoorwaarden van de app vragen oproept:
“Eén clausule in het bijzonder veroorzaakt consternatie, omdat het lijkt alsof de ontwikkelaars van de app de wereldwijde rechten hebben om gratis afbeeldingen te gebruiken die in de app zijn gemaakt. Zodra een gebruiker zich heeft aangemeld, lijkt er geen recht meer te zijn om de overeenkomst in te trekken.”, zo is te lezen op de website van RADII.
Dat doet ons meteen denken aan FaceApp, de app die een paar maanden geleden behoorlijk populair was. Diezelfde technologie bleek ook gebruikt te worden voor het ontwikkelen van een tool die bekendstaat als DeepNude en vrouwen naakt laat zien. Of wat denk je van alle filters die Snapchat heeft en steeds geavanceerder worden?
Met de komst van ZAO zien we dat deepfake nog steeds aan populariteit wint en het alleen maar realistischer wordt. Kunnen echt en nep in de toekomst nog van elkaar onderscheiden?