De Volocopter 2X heeft dit weekend een reeks testvluchten uitgevoerd op de luchthaven van Helsinki. Dit was om te testen hoe goed de luchttaxi kan samenwerken met de luchtverkeersleiding. Wil de luchttaxi daadwerkelijk worden gebruikt, dan moet hij met zowel bemande als onbemande luchtverkeersbeheersystemen kunnen werken.
Volocopter is een van de eerste vliegende taxibedrijven die is geïntegreerd in luchtverkeersleidingssystemen. Maar de voorsprong op de concurrentie is niet groot. Naar verluidt ontwikkelen op dit moment meer dan zeventig bedrijven hun eigen vliegende voertuigen. Uber is een van de bedrijven die hier heel veel geld in heeft geïnvesteerd. De tests van dit weekend zijn zeer gunstig voor al deze bedrijven. Hieruit blijkt namelijk dat meerdere luchtverkeerssystemen klaar zijn om luchttaxi’s en hun interacties met traditionele vliegtuigen veilig te beheren.
Begin augustus zijn de ontwerpen voor de eerste commerciële autonoom-vliegende taxi onthuld door Volocopter. De ambitie van het bedrijf is om rond 2023 de eerste luchttaxi’s te hebben vliegen. Alleen moet daar eerst opstijg- en landingsinfrastructuur voor gebouwd worden en geïntegreerd met luchtverkeersbeheersystemen. Dat laatste lijkt met de tests van dit weekend enigszins afgedekt.