Het nieuws kwam gisteren niet echt als een verrassing: warenhuis Hudson’s Bay sluit de winkels in Nederland. In 2017 opende de Canadese keten verschillende winkels in ons land en in de jaren daarna nog een aantal. Al vanaf het begin leek het moeizaam te gaan bij Hudson’s Bay in Nederland. Hoewel veel winkels zich vestigden in voormalig panden van V&D, leek het aanbod in de winkels daar niet bepaald op. Er werden voornamelijk wat duurdere merken verkocht en dat schrok potentiële klanten af. Later voegde het warenhuis nog wel goedkopere merken toe aan het assortiment, maar toen kwamen de klanten niet meer.
In juni was er al sprake van een mogelijke sluiting toen het nieuws naar buiten lekte dat het bedrijf zijn Europese bezittingen wilde verkopen. Het Financieel Dagblad meldde gisteren dat alle 15 Nederlandse vestigingen eind dit jaar dicht gaan. In totaal werken er 1400 mensen bij Hudson’s Bay in ons land. Het warenhuis heeft de sluitingen overigens zelf nog niet bevestigd, maar het lijkt erop dat het hier niet om geruchten gaat. Het Financieel Dagblad baseert het melden van de sluiting op een brief van moederbedrijf Hudson’s Bay Company (HBC) waarin staat: “Vanwege de langdurig financieel onhoudbare situatie hebben de aandeelhouders in HBC besloten de verdere financiering in HBC te staken en de winkels in Nederland te sluiten per eind 2019“.
Op social media zien we dat Hudson’s Bay Nederland gewoon nog doorgaat met het posten van kleding en accessoires uit het assortiment.
De warenhuizen van Hudson’s Bay zijn nooit een groot succes geworden in Nederland. Wat daarvan precies de reden is blijft gissen, maar het zal ongetwijfeld met de propositie te maken hebben. Het warenhuis lijkt zich op een jongere doelgroep te richten dan bijvoorbeeld De Bijenkorf, maar zit wel ongeveer in dezelfde prijscategorie. Misschien hadden consumenten gehoopt dat het wat meer op V&D zou lijken, zeker omdat Hudson’s Bay de winkels graag vestigde in de oude panden van Vroom en Dreesmann.
Toch lijkt het een weinig innovatief warenhuis. De winkels zijn mooi ingericht en ruim, maar ook opvallend rustig en het blijft een beetje onduidelijk op wie ze zich nu precies richten. Jongere klanten die een paar honderd euro voor een tas neer kunnen leggen? En waarom moeten we er nu precies naartoe? Bovendien werd online veel geklaagd over de klantenservice, op social media werd gevraagd of mensen in het Engels of Duits wilden reageren. Dat viel niet in goede aarde bij Nederlandse klanten.
Wie wel graag bij het warenhuis komt kan er dus waarschijnlijk nog tot eind dit jaar terecht. Of daarna echt het doek valt voor Hudson’s Bay in ons land horen we waarschijnlijk snel.