PUBG Mobile is niet alleen de meest populaire mobiele game ter wereld, met meer dan 100 miljoen spelers per maand, het is nu ook de best verdienende mobiele game. Het origineel is door techgigant Tencent aangepast voor mobiel gebruik. Door The Financial Times wordt gerapporteerd dat de game vorige maand meer dan $ 146 miljoen binnen bracht aan inkomsten.
De verdiensten komen niet alleen van het verkopen van items en skins, maar ook door de rebrand in China: Game For Peace. Volgens schattingen zou bijna de helft van het totaal van de inkomsten uit China komen. De Chinese regelgevende instanties hebben PUBG Mobile geen toestemming gegeven om inkomsten te genereren en dus was een rebrand een must. Het is in wezen een ‘gevilde’ versie van PUBG met minder bloed en een patriottisch tintje. In plaats van dat een speler sterft op de grond in een plas van zijn eigen bloed staat hij op en zwaait de rest van de spelers vaarwel om vervolgens te verdwijnen.
Deze veranderingen illustreren de moeilijkheden waarmee gaming bedrijven in China te maken hebben, waar de overheid titels verbieden die ze als antisociaal of corrupt beschouwen.
In februari stopte de overheidsregulator met het goedkeuren van nieuwe vergunningen voor videogames, terwijl bestaande titels moesten worden aangepast. In 2017, beperkte Tencent’s laatste mobiele hit game, de fantasy MOBA Honor of Kings, kinderen onder twaalf jaar tot een uur speeltijd per dag en kinderen van twaalf tot achttien jaar tot twee uur per dag.
Analisten beginnen zich zorgen te maken over dat deze beperkingen de inkomsten voor bedrijven zoals Tencent zullen laten dalen doordat bedrijven hun producten zo moeten aanpassen dat het amper lijkt op wat het eigenlijk had moeten zijn, zoals bij Game For Peace, maar deze cijfers suggereren dat het bedrijf erin is geslaagd om het publiek te behouden na de rebranding. Met $ 146 miljoen stijgt PUBG Mobile naar de top van mobile gaming.