Lokale startup Anywheel breidt uit en wil voor het einde van het jaar een vloot van 10.000 gedeelde fietsen hebben in Singapore.
Dat zou het totale aantal gedeelde fietsen in Singapore naar 13.000 stuks stuwen. Concurrent SG Bike heeft namelijk al zo’n 3000 tweewielers in de stad. oBike, ofo en Mobike hebben zich inmiddels teruggetrokken uit Singapore.
Anywheels beschikt momenteel over 1.000 deelfietsen, voornamelijk geconcentreerd in de wijk Punggol. In juli moeten daar volgens CEO Htay Aung zo’n 2000 à 3000 fietsen bijkomen. Deze worden verspreid over het Central Business District (CBD).
Anywheel ontving in april een volledige vergunning van de Land Transport Authority. Daarmee kreeg het bedrijf groen licht om de vloot uit te breiden van 1000 naar 10.000 fietsen.
De fietsen worden uitgerust met een geavanceerd slot dat door het bedrijf zelf is ontworpen. Anywheels kan daarmee de vloot te beheren en de fietsen lokaliseren zonder dat de accu sneller leeg gaat. De back-end continue laten communiceren met de fiets vreet energie en is traditiegetrouw een pijnpunt voor uitbaters van gedeelde fietsen.
Deelfietsen zijn omstreden in Singapore. Vooral het slordig parkeren van de tweewielers is velen een doorn in het oog. De branche werd gereguleerd waarna het aantal gedeelde fietsen daalde van ongeveer honderdduizend stuks naar het huidige aantal van slechts een paar duizend.