Amazon staat opnieuw bovenaan de lijst van meest waardevolle retailmerken van de wereld. Het Amerikaanse bedrijf vertegenwoordigt in 2019 een merkwaarde van 315,5 miljard dollar. Dat is een stijging van 91% ten opzichte van 2018. Dat valt te lezen in een jaarlijks rapport van BrandZ met de top 75 van meest waardevolle retailmerken ter wereld.
De merkwaarde van de meest waardevolle detailhandelsmerken van de wereld nam dit jaar met 33 procent toe. In totaal vertegenwoordigt de de hele lijst 1,4 biljoen dollar. Dat is een stijging van 339 miljard dollar ten opzichten van 2018. Amazon heeft een grotere merkwaarde dan de volgende drie bedrijven op de lijst samen.
Hoewel de reputatie van het Amerikaanse bedrijf door vragen over de ethiek binnen het bedrijf slechter is geworden, blijven consumenten Amazon vinden. Voor veel van hen die online een aankoop willen doen, is het de eerste pagina die ze bezoeken. Daarmee heeft het e-commercebedrijf zichzelf zo goed als onmisbaar gemaakt.
Het Chinese conglomeraat, Alibaba Group wordt beschouwd als ’s werelds grootste online en mobiele handelsonderneming. De merkwaarde van de Alibaba Group is in 2019 131,2 miljard dollar. Een stijging van 48 procent ten opzichte van vorig jaar. Niet ver achter de Alibaba Group staat McDonalds. De fastfoodketen heeft een merkwaarde van 130,4 miljard dollar en stijgt 18 procent.
De top 5 bestaat verder uit The Home Depot op de vierde plek. Het Amerikaanse bedrijf heeft een merkwaarde 53,5 miljard dollar. Op de vijfde plaatst staat Nike. Daar is de merkwaarde met 38% gestegen naar 47,4 miljard dollar.
De andere merken in de top 10:
#6 Louis Vuitton (merkwaarde: 47,2 miljard dollar)
#7 Starbucks (merkwaarde: 45,9 miljard dollar)
#8 CHANEL (merkwaarde: 37 miljard dollar)
#9 Walmart (merkwaarde: 36,8 miljard dollar)
#10 Hermes (merkwaarde: 31 miljard dollar)
BrandZ berekent de merkwaarde door de financiële waarde van het merk (het bedrag aan bedrijfswinsten) te vermenigvuldigen met de merkbijdrage (een percentage van de financiële waarde). Merkwaarde wordt gedefinieerd als het dollarbedrag dat het merk bijdraagt aan de totale waarde van het bedrijf.
De ranglijst combineert geanalyseerde marktgegevens van Bloomberg met uitgebreide consumenteninzichten van 3,7 miljoen consumenten over de hele wereld. Zij bieden inzichten over meer dan 166.000 verschillende merken in meer dan 50 markten. De ranglijst heeft betrekking op merken die detailhandel, fastfood, kleding en luxe zijn.