Het was een van de eerste grote successen die Kickstarter voortbracht, maar 25 juni gaat de stekker eruit. Het was dan misschien een crowdfundinghit, uiteindelijk werd het geen consolehit. Razer heeft aangekondigd dat de online winkels offline gaan en dat klanten hun eventuele tegoeden moeten opmaken. Is het het einde van een tijdperk?
Het bijzondere aan Ouya zat hem in meerdere dingen. Ten eerste dus die Kickstarter-campagne, die maar liefst 9 keer zoveel ophaalde als de bedoeling was. Al na 9 uur werd het oorspronkelijke doel gehaald. Toen de campagne afliep, zat er 8,5 miljoen dollar in het potje en op dat moment betekende dat het project in de top 5 meeste geld opbrengende Kickstarters terechtkwam. Uiteindelijk kwam het apparaat in 2013 uit. Hij kostte 99 dollar en kreeg later nog onder andere een witte en een speciale zwarte editie.
Het is niet verbazingwekkend dat Ouya zo immens populair was. Het was bijzonder dat het een gameconsole was die buiten de gebaande paden ging. Zelden was een gameconsole zo open. Hij kwam niet van Nintendo, Xbox of PlayStation: hij kwam van Julie Uhrman, de CEO van Boxer8. En hij draaide op Android, wat ook redelijk baanbrekend was.
Toen Ouya er eenmaal was, gebeurde er een heleboel. Er kwam nog een grote financiële injectie van Alibaba en er werd een speciaal gamefonds opgericht om ontwikkelaars te inspireren games te maken voor het apparaat. Vervolgens kocht Razer in 2015 een groot gedeelte van het bedrijf, waarna gestopt werd met de productie van Ouya-apparaten. Razer wilde de gebruikers graag op haar eigen Forge-console hebben, waarop de content van Ouya werd overgeheveld.
CEO Uhrmann stapte op als CEO en het personeel dat inmiddels in handen was van Razer, werd gezet op de ontwikkeling van Forge TV, een eigen gameconsole van Razer, die in 2016 al niet meer werd gemaakt. Toch kun je niet zeggen dat het Razer was dat het doodvonnis van Ouya tekende. De console had erg veel last van copycats, waardoor het apparaatje worstelde met een hevige concurrentiestrijd.
Het is zonde dat het zo gelopen is met Ouya, al is dat zeker niet alleen toe te schrijven aan die concurrentie. De interface werkte niet prettig en de controller zat niet lekker in elkaar, waardoor knopjes steeds onder het plastic bleven steken. Gamers hadden bovendien veel last van lag en er waren onvoldoende spellen beschikbaar.
Straks zijn er bijna helemaal geen spellen meer beschikbaar, want al over een maand stopt het met de online accounts en diensten, waardoor de meeste apps onbruikbaar worden. Om precies te zijn gaat de discover-sectie van het apparaat af. Als je games op het apparaat hebt staan die geen online aankoopbevestiging nodig hebben, dan kun je ze wel nog blijven spelen.
Ouya dat stopt is met recht het einde van een tijdperk, maar geldt mogelijk ook als het begin van een nieuw tijdperk. De gevestigde gamesindustrie maakt zich enerzijds op voor de volgende generatie consoles, terwijl er tegelijkertijd volop plannen worden gesmeed voor het streamen van games. Het beloven heel spannende jaren te worden in de wereld van games, net zoals dat de komst van Ouya zes jaar geleden dat ook was.