De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) start vandaag met een nieuwe voorlichtingscampagne over de privacywet, de AVG. Een jaar geleden werd de nieuwe wet van kracht. Er blijken nog veel vragen te leven, vooral bij mkb’ers. Maar ook consumenten weten niet goed wat hun rechten zijn. Dat is de reden dat de AP de nieuwe campagne ‘Wat betekent de privacywet voor jou?’ is gestart. In een jaar tijd zijn er meer dan 20.000 klachten binnengekomen bij de toezichthouder, in november waren dat er nog ruim 7000.
De AP wil mensen bewuster maken van hun rechten en ondernemers hulp bieden om de wet op de juiste manier toe te passen. Het blijkt dat veel bedrijven de wet nog niet goed naleven en dat komt ook omdat er nog teveel onduidelijkheid is. Voorzitter van de AP Aleid Wolfsen, vertelt: “We begrijpen heel goed dat privacy niet de corebusiness is van iedere ondernemer. Dat zij tegen praktische vragen aanlopen. Daarom geven we met deze campagne informatie om naleving van de AVG wat makkelijker te maken.”
Vooral mkb’ers blijken het lastig te vinden om aan hun privacyverplichtingen te voldoen. De AP krijgt veel vragen van ondernemers en daarom werd ook een campagnewebsite opzet. Op hulpbijprivacy.nl zal de toezichthouder de komende maanden steeds een ander onderdeel van de wet behandelen. En praktische tips geven. Denk daarbij aan onderwerpen over de beveiliging van persoonsgegevens, verwerkersovereenkomsten, de verwerking van gegevens en privacyrechten van klanten.
Ook bij consumenten is er nog veel onduidelijkheid over de privacyrechten. Iedereen weet wel dat de AVG er is, maar niet zo goed wat dit voor hen betekent. Zo mag je je eigen gegevens inzien en laten wijzigen of wissen. En mocht een organisatie daar moeilijk over doen, dan kun je als consument een klacht indienen bij de AP. Op de campagnewebsite is hier meer informatie over te vinden.
Een jaar na de invoering heeft de AP behoorlijk wat vragen en klachten binnengekregen. 27.000 mensen benaderden de toezichthouder telefonisch met vragen over de privacywet. in 2018 werden ruim 11.000 klachten ingediend over schendingen van de nieuwe wet en in 2019 waren dat er, tot 1 mei, nog eens 9.000. Misschien verbaast het je niet dat het aantal datalekmeldingen enorm is toegenomen. Bijna dagelijks lees je wel over een lek, van zowel overheidsinstanties als bedrijven en techreuzen zoals Facebook. Op 1 mei 2019 waren er bijna 8.000 meldingen gedaan over een vermoedelijk datalek.