Er komen steeds meer slimme speakers op de markt en waarschijnlijk zet die ontwikkeling nog wel even door. De populariteit neemt namelijk toe en het aantal smart home innovaties ook. In ons land worden ze nog niet massaal gebruikt. Inmiddels heeft een half miljoen Nederlandse huishoudens een slimme speaker in huis. Deze cijfers blijken uit de derde editie van de Smart Home Monitor, uitgevoerd door Multiscope.
De meeste Nederlandse consumenten (56%) zijn nog niet bekend met slimme speakers. Daarom hoeven we ook niet te verwachten dat er het komende jaar veel meer worden verkocht. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 3% van plan is om een slimme speaker te kopen. Ongeveer 16% twijfelt nog of ze dit op korte termijn gaan doen.
Google Home is de bekendste speaker, een kwart van alle Nederlanders kent de speaker van naam. Sonos volgt op een tweede plaats (18%), gevolgd door Amazon Echo (11%), Apple HomePod (10%) en Homey (3%). De belangrijkste reden voor Nederlanders om geen slimme speaker te kopen? Een te hoge prijs wordt het vaakst genoemd en een kwart ziet de meerwaarde ervan niet. Ondanks dat uit eerder onderzoek bleek dat privacy vaak nog een drempel is, geeft maar 12% van de ondervraagden aan dat ze een slimme speaker niet vertrouwen.