Met een neus van maar liefst 22 meter lang is het nieuwste model Shinkansen (bullet train / kogeltrein) uit Japan een bijzondere verschijning. De snelheid waarmee de trein zichzelf kan verplaatsen? 400 kilometer per uur. Even ter vergelijking, de Thalys rijdt in Nederland zo’n 160 kilometer per uur (en kan in Frankrijk op speciale trajecten maximaal 320 kilometer per uur rijden).
De Alfa-X is de naam van deze nieuwe trein en heeft 10 elektrische wagons gemaakt door Kawasaki Heavy Industries en Hitachi. De neus van de trein is niet om esthetische redenen zo ontzettend lang gemaakt, maar om aerodynamische redenen. Op deze manier moet de trein beter met de hoge snelheden om kunnen gaan, de druk en geluiden worden verminderd op het moment dat de trein door een tunnel gaat.
Naast dat de trein getest wordt met deze 22 meter lange neus, wordt er ook een prototype met een neus van ‘slechts’ 16 meter getest. Druk en geluidsniveaus worden getest van beide neuzen, om er achter te komen wat het meest passende design is voor de trein.
Een aantal high-tech features van de trein:
Het testen van de trein is deze week begonnen tussen de steden Aomori en Sendai (Japan), dit zal nog zeker drie jaar in beslag nemen. Pas over elf jaar, in 2030, wordt de trein naar verwachting in het spoorboekje opgenomen.
Het is dan niet de snelste trein ter wereld, in China rijdt in de buurt van Shanghai al een aantal jaar een trein die snelheden boven de 400 kilometer per uur haalt, de Shanghai Maglev. Deze trein ontwikkeld door Siemens en ThyssenKrupp ziet er wel wat minder indrukwekkend uit. Ook is China bezig met het ontwikkelen van een trein die snelheden van maar liefst 600 (!!!) kilometer per uur haalt.