Ons land is een van de koplopers op het gebied van elektrisch rijden. De verkoop van volledig elektrisch aangedreven auto’s in Nederland steeg in 2018 flink, met maar liefst 168 procent. In heel Europa nam de verkoop een vlucht, zo laten verkoopcijfers van Europese brancheorganisatie ACEA zien. Meer dan 200.000 elektrische auto’s werden vorig jaar verkocht. Die flinke toenames zorgen ervoor dat fabrikanten zich steeds meer bezig gaan houden met het ontwikkelen van nieuwe voertuigen.
In de EU kwamen er 150.000 eigenaren van een nieuwe elektrische auto bij en in Nederland waren dat er ruim 26.500. Hiermee staan we nog wel achter Duitsland en Frankrijk. Niet alleen van volledig elektrische voertuigen werden er meer verkocht. Plug-in hybride auto’s zijn in 2018 ook veel verkocht, in Nederland 3.204, ten opzichte van 1.170 een jaar eerder. We kunnen wel stellen dat de markt voor (plug-in) hybride- en elektrische auto’s in beweging is. De vraag neemt toe en het aanbod dus ook. Autofabrikanten kunnen niet meer blijven leunen op auto’s die volledig rijden op fossiele brandstoffen en moeten nieuwe voertuigen op de markt brengen.
Op de Autosalon van Genève, in maart van dit jaar, sprak BNR Nieuwsradio voor de podcast ‘De Nationale Autoshow’, met diverse automerken over de toekomst van elektrisch rijden. In een van de shows praten zij met Thiebault Paquet, Directeur Powertrain bij Toyota Motor Europa, over ontwikkelingen op dit vlak. Toyota heeft inmiddels een behoorlijk assortiment aan (plug-in) hybride voertuigen, maar nog geen volledig (batterij) elektrische auto. De Japanse fabrikant is zeker bezig met de ontwikkeling hiervan, maar wil op de markt komen met een auto die een minder zware batterij heeft en een grotere actieradius.
De toepassing van waterstoftechnologie zal naar verwachting ook heel interessant zijn voor de ‘heavy duty voertuigen’. Voor trucks en bussen kan dit enorm veel gewicht schelen en daarmee neemt de CO2-uitstoot af. Toyota is nu verschillende mogelijkheden aan het onderzoeken en kijkt naar oplossingen voor voertuigen waarvoor volledig elektrisch rijden ongeschikt is. We kunnen de komende jaren behoorlijk wat nieuwe innovaties verwachten van het merk, zo vertelt Thiebault Paquet.
Sinds 2016 is de Toyota Mirai al op markt. In de basis is dit een gewone elektrische auto, gedreven door een elektromotor. Het grote verschil is dat middels een brandstofcel de elektriciteit aan boord wordt opgewekt. Met behulp van waterstof, dus zonder stekker én emissievrij. Lees hier meer over de visie van Toyota op de brandstof van de toekomst.
In het regeerakkoord is opgenomen dat de overheid wil dat er in 2030 alleen nog emissievrije auto’s worden verkocht. Het is daarom logisch dat steeds meer consumenten de komende jaren gaan overstappen op hybride en elektrische voertuigen, om zo voor te sorteren op die doelstelling.
Om over iets meer dan tien jaar alle consumenten over te laten stappen op een elektrische auto, is echter niet realistisch. De infrastructuur is hier nu nog niet klaar voor en er is nog een beperking in laadmogelijkheden en capaciteit van het stroomnet. Daarom is juist het alternatief, hybride en op waterstof rijden, zo interessant.
[Fotocredits © kinwun – Adobe Stock]