29.04.2019
Automotive

​Mitsubishi Outlander PHEV; compleet, krachtig en een ruime SUV!

By: Onno Rompa

BlogAutomotive

Op ieder verjaardagfeestje is het onderwerp van gesprek. Hoe bevalt het hybride of elektrisch rijden? Kunnen we om de klimaatdoelstellingen in Nederland te halen niet veel beter overstappen op waterstof en wat zijn nou eigenlijk de voordelen van elektrisch rijden? Het onderwerp is actueel, het houdt men volop bezig. Dit komt natuurlijk ook gezien het feit dat vrijwel alle automerken volop bezig zijn met de ontwikkeling van elektrische auto’s. Ze lijken hiermee de markt van plug-ins min of meer over te slaan. Dit komt volgens Mitsubishi door de WLTP-norm. Het is voor autofabrikanten moeilijk om met hun plug-ins onder de vereiste 50 g/km uit te komen. Mitsubishi haalt dit met haar 46 g/km wel gemakkelijk. Andere merken zetten dus in op volledig elektrisch maar komen daar nog wel op terug, aldus Mitsubishi. Zeker als het gaat om de markt van SUV’s.

<i>Mogelijkheden om te parkeren en laden tegelijk zijn er genoeg in Amsterdam.</i>
Mogelijkheden om te parkeren en laden tegelijk zijn er genoeg in Amsterdam.

Als business professional rij ik momenteel in de vernieuwde PHEV van Mitsubishi. Mitsubishi was met haar eerste Outlander natuurlijk een absolute trendsetter. Ze hebben er ongelofelijk veel van verkocht mede gezien het grote en hele interessante belastingvoordeel wat je als berijder een aantal jaar geleden kreeg. Dit is inmiddels verleden tijd. Desondanks blijft het goed gaan met Mitsubishi en worden er in Europa nog altijd veel Outlanders PHEV van het nieuwe model verkocht. De Outlander is in landen als Engeland, Noorwegen en Duitsland erg populair. Het nieuwe model is qua uiterlijk overigens niet veel veranderd. Reden te meer om de auto wat beter te bekijken.

Hybride rijden

Mitsubishi zet met de Outlander PHEV al jaren sterk in op hybride rijden. Sterker nog Mitsubishi komt komend jaar weer met een nieuwe verbeterde plug-in hybride SUV. Deze zal naar verwachting een afstand van 70 kilometer elektrisch kunnen rijden. Dit is voor nu nog even toekomstmuziek. Momenteel haalt de Outlander PHEV 45 kilometer. Dit houdt dus in dat hij circa 45 kilometer volledig elektrisch kan rijden. Bekijk even je eigen woon werk verkeer. Ik mag hopen dat de meeste Nederlanders niet boven de 50 kilometer aan woon werk verkeer per dag uit gaan komen. Dit houdt dus in dat je in de basis volledig elektrisch kunt rijden. Zelf laad ik hem thuis in de nacht op. De afstand naar mijn werk is 35 kilometer waardoor ik dit volledig elektrisch haal. Helaas is er op mijn werk geen laadpaal in de directe omgeving beschikbaar waardoor mijn woon-werkverkeer maar voor 50 procent elektrisch is. Toch zou je op jaarbasis eens moeten uitrekenen hoeveel dit aan brandstof kosten scheelt.

<i>Niet overal zijn laadpalen beschikbaar.</i>
Niet overal zijn laadpalen beschikbaar.

Stroom opwekken tijdens het rijden

De vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV is sterker en zuiniger. Hij heeft een grotere benzinemotor en 2 elektromotoren. De elektromotor op de achteras levert meer vermogen en de grotere benzine motor is efficiënter.

De Outlander heeft 4 standen te weten normaal, sport, snow en de lock stand om bijvoorbeeld echt krachtig weg te rijden uit de modder. Met zijn 4-wielaandrijving heeft hij een behoorlijke trekkracht wat de wagen uitermate geschikt maakt om in de bergen te toeren of om bijvoorbeeld een caravan of aanhangwagen te trekken.

Zoals gezegd kun je afhankelijk van je rijstijl circa 45 kilometer elektrisch rijden. Het klopt hij kan elektrisch een topsnelheid kan halen van 135 kilometer per uur. Uiteraard haalt hij dan niet de 45 kilometer. Het rijden met de PHEV Outlander dwingt je ook om zelf eens kritisch naar je rijstijl te kijken. Het is min of meer een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. De PHEV laadt de accu ook op tijdens het rijden. Wanneer je bijvoorbeeld remt, laadt de PHEV gedurende de remweg zelf op. Dit wordt duidelijk weergegeven in het display. Wanneer je de sportieve flippers gebruikt kun je als het ware remmen door te schakelen (weerstand geven) en heb je je rempedaal niet meer nodig.

<i>De cockpit van de Outlander PHEV.</i>
De cockpit van de Outlander PHEV.

Complete SUV

De Mitsubishi Outlander PHEV koop je dus allang niet meer vanwege de aantrekkelijke belastingvoordeel regel. Nee, je kiest nu de PHEV vanwege zijn ruimte, comfort en volledigheid. Zeker met een gezin is het een ideale ruime SUV waar je zowel sportief, zuinig en comfortabel lange afstanden mee kunt reizen. Je kunt het zo gek niet benoemen of het zit standaard op de PHEV. Denk hierbij aan een verwarmd stuurwiel, de belangrijkste veiligheidssystemen zoals adaptive cruise controle en lane departure en dankzij de camera’s voor en achter waarschuwt de Mitsubishi Outlander PHEV je voor gevaarlijke situaties. Kortom een hele complete SUV!

Komende tijd wordt het met de Mitsubishi Outlander PHEV stekkeren!

<i>Complete SUV</i>
Complete SUV

Share this post