Volkswagen heeft zojuist de nieuwe generatie van een van de meest succesvolle auto’s ooit gepresenteerd, de Volkswagen Golf 8. De nieuwe Golf 8 komt naast de elektrische Volkswagen ID.3 te staan en krijgt standaard een volledig digitale cockpit. Hij is ook de brug naar elektrisch rijden met maar liefst vijf hybride versies. Hij oogt ondanks het langgerekte silhouet nog steeds als een echte Golf al lijkt duidelijk dynamischer dan ooit.
De Golf is al 45 jaar het belangrijkste model in het portfolio van Volkswagen. Het is met zo’n 320.000 stuks de meest geziene auto op de Nederlandse wegen en van de vorige zeven generaties zijn al meer dan 35 miljoen exemplaren verkocht.
Het interieur van de Golf heeft duidelijk een grote verandering ondergaan. Volkswagen claimt dat de Golf 8 de eerste in zijn segment is die standaard is uitgerust met een volledig digitaal dashboard met grote schermen met nauwelijks nog fysieke knoppen. Het digitale dashboard is tegen meerprijs te upgraden naar de Innovision Cockpit met een extra groot scherm.
De Golf 8 wil de gebruikerservaring met digitale bedieningsfuncties naar een nog hoger niveau tillen. Voorbeelden zijn de bediening van de klimaatregeling en het panoramadak: in beide gevallen gebeurt dat met sliders. De gewenste temperatuur instellen gebeurt met eensimpele swipe naar links of rechts; door je vinger op de bovenconsole van voor naar achter te bewegen, opent het panoramadak. De klimaatregeling is nu ook in te stellen aan de hand van verschillende scenario’s zoals ‘koude voeten’ of ‘frisse lucht’.
Met de nieuwe eSIM hebben de bestuurder en inzittenden standaard toegang tot een grote hoeveelheid online diensten van We Connect. De Golf 8 is de eerste Volkswagen die het niet alleen mogelijk maakt om achteraf technologieën te updaten, maar ze ook te upgraden (vanaf volgend jaar zomer). Zo zijn bijvoorbeeld Adaptive Cruise Control, verkeerstekenherkenning, het navigatiesysteem, de wifi-hotspot of Dynamic Light Assist achteraf te activeren.
De Golf 8 is uitgerust met een aantal nieuwe technologieën. Met de IQ.DRIVE assistentiesystemen en Travel Assist kan onder bepaalde omstandigheden al verregaand autonoom (level 2) worden gereden. De nieuwe Golf is de eerste Volkswagen waarvan de adaptieve cruise control (ACC) een file kan herkennen en daarop anticipeert. Hij doet dat met behulp van een z.g. Car2X-technologie dat standaard is op elke Golf. Zodra het systeem van andere weggebruikers doorkrijgt dat er een file staat, past hij direct zijn snelheid aan om de kans op onveilige last-minute manoeuvres te verkleinen. Ook nieuw zijn de IQ. Light LED Matrix-koplampen met interactieve verlichtingsfuncties die het zicht en de veiligheid nog verder moeten vergroten.
De Volkswagen Golf biedt meer keuze uit aandrijvingen dan ooit. De nieuwe eTSI mild-hybride komt in drie verschillende DSG-automaatversies en koppelt de geliefde 1.0 en 1.5 TSI benzinemotoren aan 48V-technologie. De Golf 8 komt volgend jaar zomer ook als eHybrid plug-in hybride met 150 kW/204 pk of als extra sterke GTE met 180 kW/245 pk. De nieuwe TDI-versies hebben een CO2-uitstoot die tot wel 17 procent lager ligt dan die van hun voorgangers en zijn voorzien van de nieuwste AdBlue-technologie voor een verder verlaagde NOx-uitstoot. In de zomer van 2020 volgen de GTI, GTD, R en een speciale versie op CNG.
De Golf 8 komt in maart 2020 in Nederland. De prijzen en specificaties worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt. Zodra deze bekend zijn zullen we dit artikel voorzien van een update.