De Mitsubishi L200 – 40 jaar jong – is een pick-up waarvan er maar liefst 4,5 miljoen van zijn verkocht. Daarvan rijden er 416.000 in Europa rond. Met die papieren lanceert Mitsubishi vol trots de nieuwe en inmiddels zesde generatie van de L200. Met alle updates, waaronder de permanente vierwielaandrijving, de nieuwe ‘Off Road Mode’ en de ‘Hill Descent Control’ benadert de L200 de prestaties van de andere populaire en stoere Mitsubishi: de legendarische Pajero.
In Nederland schrikken we altijd een beetje als we oog in oog staan met een robuuste pick-up truck. Grote auto’s met een imposant voorkomen, soms ronkend en grommend en natuurlijk met een laadklep. Als je erin zit is het over het algemeen uitermate comfortabel en rijdt het ook nog eens voortreffelijk. In een landje onder de zeespiegel zou je haast denken dat die modellen hier wel populair zouden zijn, maar was dat maar zo… Deze auto’s krijgen hier met bijtellingpercentages te maken waar zelfs deze stoere trucks bij verbleken.
Het is dus een beetje dubbel, want een pick-up behoort tot de meest populaire auto’s ter wereld. De Ford F-pick-up serie is zelfs onbetwist de populairste auto ter wereld, en dat jaar na jaar. Pick-ups schrikken af en dat heeft alles te maken met het fenomeen ‘onbekend maakt onbemind’, je kunt niet houden van iets wat je niet kent. De Mitsubishi L200 heeft hier dus mee te maken. Een vooroordeel over auto’s waar we veel te weinig van weten en dat is zonde. De L200 is in deze categorie een pick-up die er mag wezen. Hij is ruw, hij is stevig (rough & tough), maar biedt ondanks het stoere imago heel veel luxe en zijn rijcapaciteiten zijn ongekend. Het zijn auto’s met heel veel emotie en als je eenmaal achter het stuur zit ervaar je pas echt wat dat betekent.
De nieuwe L200 is in alle opzichten veranderd. Er was niets mis met z’n oude uiterlijk, maar de nieuwe looks geven ‘m een veel stoerder en fraaier uiterlijk. Dat komt vooral door de gigantische neus: het voorfront. Bij Mitsubishi hebben ze het over ‘hoekige kaken en brede schouders’, een pick-up waarbij je even een stapje achteruit maakt. Dat uiterlijk wordt vooral bepaald door het Dynamic Shield wat je al kent van de ASX, de Eclipse Cross en het succesmodel van Mitsubishi de Outlander.
Het frontdesign wordt vooral versterkt door een 4 cm hogere motorkap met een verhoogd middendeel en dikkere, dubbele latten waarvan de bovenste doorloopt tot in de smalle koplamp waardoor de L200 ook breder lijkt. Datzelfde geldt voor de positie van de nieuwe Full Ledverlichting (en nieuwe positie van de mistlampen), welke is aangepast naar de nieuwste veiligheidsnormen.
Verder is de carrosserie van de nieuwe Mitsubishi op vrijwel ieder detail nét een stukje verder aangepast, zodat ook de stroomlijn van de L200 nog verder is verbeterd.
Ook de laadbak heeft een nieuw uiterlijk gekregen, die is nu iets meer vierkant. De L200 heeft grote led-achterlichtblokken die een stabiele uitstraling moeten geven. De geïntegreerde achterbumper biedt hierdoor meer bescherming. Om ook de offroad-capaciteiten nog wat meer te stylen heeft de Mitsubishi L200 hogere en bredere treeplanken.
De nieuwe Mitsubishi L200 ziet er met zijn nieuwe looks stoerder uit dan zijn voorgangers. De slagzin ‘Rock Solid’ (letterlijk zo sterk als een rots) past hem wel. Maar buiten zijn robuuste uiterlijk heeft de nieuwe L200 aanzienlijk wat meer te bieden en moet deze stoere auto je ook een verhoogd kwaliteitsgevoel geven.
Op het gebied van veiligheid, rij-assistentie en techniek is er veel veranderd ten opzichte van zijn voorganger:
De Mitsubishi L200 komt op de markt met vier nieuwe kleuren:
Over de techniek kan je van alles schrijven en uitleggen; hoe dingen werken en wat er allemaal gedaan is om de rijbeleving nog verder te optimaliseren. Maar dat ga je pas merken wanneer je met deze stoere pick-up gaat rijden. Dan moet alles vanzelfsprekend zijn en moet de auto jou begrijpen en het landschap lezen. En hoe extreem de situaties ook worden, nog steeds moet de L200 jou op de weg en offroad en het gevoel geven van comfort en veiligheid.
En wat is er dan leuker om in het achterland van Malaga een roadtrip te maken van ruim 3,5 uur, waarbij we zo’n beetje alle omstandigheden tegen gaan komen? Na een rit over de snelweg richting Granada duiken we ergens onderweg achter een benzinepomp het nationaal park de Sierra de Loja in. Een beschermd gebied en normaal gesproken niet toegankelijk voor auto’s. Hier heerst de rust en de natuur. Sierra de Loja ligt op de dezelfde lijn als de Sierra Nevada. Het is een machtig gebergte met ruwe wegen, een gebied waar een auto als de L200 zich het beste thuisvoelt. Gravel-ondergrond, stenen, rotsblokken, klimmen, dalen en bij de minste versnelling grote stofwolken achterlaten. Het is er droog en warm.
Sierra de Lojo is bij uitstek geschikt voor Super Select 4WD-II aandrijvingssysteem dat oorspronkelijk was ontwikkeld voor de Pajero. Het systeem laat je als bestuurder kiezen welke instelling van de transferbak het meest geschikt is voor het terrein en de rij omstandigheden. De bak kan van 2WD naar 4WD schakelen zonder dat de auto moet stoppen (tot 100 km/u) en om het even op welke ondergrond.
Het maakt wel uit of je met een lege laadbak rijdt of niet. In het geval van een lege laadbak (dus met minder druk) biedt dit zeker meer veiligheid. Tijdens onze rit door Sierra de Lojo hadden wij overigens enkele honderden kilo’s extra in de achterbak. De L200 heeft een vergrendelbaar middendifferentieel, wat zorgt voor de koppelverdeling tussen de voor- en de achteras. Dat komt van pas op een meer ’tricky’ ondergrond, dus offroad en op glibberige paden.
Duidelijk dat dit machtige landschap ondanks de uitdagende paden voor de L200 een soort van ’twee vingers in de neus’ is. Nergens, maar dan ook werkelijk nergens, is er verlies van grip te voelen wat het rijden in de Sierra de Lojo alleen nog leuker maakt. Maar goed, het kan dus allemaal een tikkeltje opwindender. Speciaal voor die situaties heeft Mitsubishi de L200 uitgerust met standje ‘4LLc’ waar dat legaal is. De stand waarin de elektronica op haar limiet zit en waarbij natuurwetten worden overschreden.
Zo ver komen wij niet, maar na een rondje van ruim 2,5 uur offroad, met overigens prachtig weer, ervaar je dat het ook gewoon leuk om met een pick-up te rijden.
Ik moet eerlijk bekennen dat het onze grootste passie bij Dutchcowboys en al helemaal bij Travelvalley is. Het maken van roadtrips en dan het liefst in landen en op plekken waar we nog niet eerder zijn geweest. Roadtrips kun je natuurlijk met bijna iedere auto maken. Populair zijn deze ritjes met klassieke auto’s of met supersnelle bolides. De ‘road’ is de baas. Wij hebben echter de voorkeur voor SUV’s en grote auto’s. Het liefst nemen we ook nog een mountainbike en kampeerspullen mee. Letterlijk een hoop bagage. Voor ons zijn de bestemmingen het belangrijkst, hier ontstaan de verhalen, de beleving, en dan speelt de auto waarmee je deze roadtrips maakt een enorm belangrijke rol. Het gevoel van veiligheid, comfort, vermogen en ultiem rijplezier. Misschien moeten dat wel de parameters zijn waarop je beslist met welke auto je dat graag zou willen doen.
En dan is daar de Mitsubishi L200: groot, stoer, luxueus en met veel emotie. Je voelt je er veilig en machtig in. Verrast worden door de wegen word je nog steeds maar met deze auto kun je moeiteloos ‘een rondje wereld’ maken. Het is de auto die je meer dan waarschijnlijk nog meer laat genieten. En dat krijg je er gratis bij. #DriveYourAmbition