31.05.2019
Automotive

Ferrari SF90 Stradale: een plug-in hybride supercar met 1.000 pk

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

Het roemruchte Italiaanse merk introduceert de Ferrari SF90 Stradale, een supercar met een plug-in hybride-aandrijving. Het is over met het geweld (de SF90 Stradale heeft 1.000 pk) want met dit ongekende en bloedmooie racemonster kun je voortaan geluidloos volle terrassen voorbijrijden. Over met het brullende en ronkende geluid van een Ferrari waarbij mensen hun smartphone pakken om de auto te fotograferen. Nee geluidloos tergend langzaam voorbij komen rijden, kun je het jezelf voorstellen. Nauwelijks toch want een Ferrari moet je zien, voelen en vooral horen. De subtiele verwijzing naar het 90-jarig bestaan van Scuderia Ferrari benadrukt de link die er altijd is geweest tussen de Ferrari race- en straatauto’s.

Extreem met een ongeëvenaard vermogen

Maar maak je even geen zorgen over het geluid want de volledig nieuwe Ferrari SF90 Stradale is op alle fronten extreem en levert met 1.000 pk een voor een productieauto ongeëvenaard vermogen. Met een alles zeggende gewicht-vermogenverhouding van 1,57 kg/pk en 390 kg aan neerwaartse druk bij 250 km/u plaatst de SF90 Stradale zich aan de top in zijn klasse. Ferrari weet te melden dat het voor het eerst in de historie is dat een V8 het ook het absolute topmodel is. En wat betreft dat geluidloos rijden, de SF90 is in staat om geheel elektrisch te rijden, over een afstand van maximaal 25 kilometer, met een snelheid tot zelfs 135 km/u. Daarna is het over met de pret en wordt de SF90 Stradale weer een Ferrari. Rauw tot op het bot.

Ferrari_SF90_Stradale_1
Ferrari_SF90_Stradale_1
Ferrari_SF90_Stradale_3
Ferrari_SF90_Stradale_3
Ferrari_SF90_Stradale_4
Ferrari_SF90_Stradale_4

Het hoogste vermogen ooit voor een V8

De SF90 Stradale beschikt over een 90o V8 turbomotor met 780 pk. Dit is het hoogste vermogen ooit voor een V8 in de geschiedenis van Ferrari. De overige 220 pk is afkomstig van drie elektromotoren. Eén van die elektromotoren – de MGUK (Motor Generator Unit, Kinetic), een afgeleide van de toepassing die in de Formule 1 wordt gebruikt – bevindt zich tussen de verbrandingsmotor en de nieuwe 8-traps transmissie met dubbele koppeling op de achteras. De andere twee elektromotoren zijn op de vooras gemonteerd.

Vanuit stilstand naar 100 km/u in 2,5 seconden

Qua trekkracht is de SF90 Stradale goed voor liefst 800 Nm, met een tijdelijke overboost van zelfs 900 Nm. De SF90 Stradale is Ferrari’s eerste sportwagen met 4WD, dit om het enorme vermogen van de hybride aandrijflijn maximaal naar het asfalt te kunnen overbrengen. Die combinatie maakt de SF90 Stradale tot de nieuwe benchmark in acceleratie vanuit stilstand: naar 100 km/u in slechts 2,5 seconden, terwijl de sprint vanuit stilstand naar 200 km/u in amper 6,7 seconden is volbracht.

Ferrari_SF90_Stradale_5
Ferrari_SF90_Stradale_5
Ferrari_SF90_Stradale_6
Ferrari_SF90_Stradale_6
Ferrari_SF90_Stradale_7
Ferrari_SF90_Stradale_7

Elektrische vooras RAC-e

Ferrari’s engineers hebben het spectrum aan rijdynamieksystemen opnieuw verder uitgebreid met de introductie van een volledig elektrische vooras, RAC-e, genaamd (regulering van de elektronische bochtenset-up). Naast een puur elektrische aandrijving verdelen de twee elektromotoren onafhankelijk van elkaar tevens de aandrijfkracht naar de individuele voorwielen, waarmee het concept van Torque Vectoring verder wordt uitgebreid. Omdat RAC-e volledig is geïntegreerd in de voertuigdynamieksystemen, bewaakt het systeem de koppelverdeling en is de auto aanzienlijk eenvoudiger op de limiet te rijden.

Vier rijstanden via eManettino

Via de eManettino op het stuur heeft de bestuurder van de SF90 Stradale keuze uit vier rijstanden:

  • eDrive: de verbrandingsmotor wordt uitgeschakeld en de aandrijving is geheel elektrisch via de elektromotoren op de vooras.
  • Hybrid: dit is de standaard rijstand wanneer de auto wordt gestart, waarbij de nadruk ligt op efficiency. Wanneer nodig wordt de V8 uitgeschakeld, maar desgewenst is ook het volledige, gecombineerde vermogen van de V8 en de drie elektromotoren voorhanden.
  • Performance: in deze stand blijft de V8 altijd actief, omdat de prioriteit meer ligt op het opladen van de batterij dan op efficiency. Daarmee is het volledige vermogen altijd en direct beschikbaar.
  • Qualify: in deze setting beschikt de auto over het maximale vermogen, waarbij de elektromotoren hun maximale potentieel (162 kW) benutten.

De prijs voor al dit lekkers is nog niet bekend. Maar wees gerust want door de lagere CO2-waarde zal die wel gaan ‘meevallen’.

Share this post