Dit jaar worden door Wakker Dier opnieuw verkiezingen gehouden voor Liegebeest van het jaar. Hiermee willen ze aandacht vragen voor misleiding door bedrijven over het dierenwelzijn van vleesproducten. Vorig jaar was Albert Heijn de pineut. De supermarktketen beweerde toen dat Serano-ham varkens in de wei lopen, maar dit was verre van waar. Dit jaar zijn ze opnieuw genomineerd. Samen met een aantal andere bedrijven.
Ook Jumbo, Campina, de Rabobank en Ecostyle zijn genomineerd. Jumbo is een goede kandidaat voor de titel door levende kreeften. De supermarkt adviseert om de kreeft eerste een halfuur in het vriesvak te doen alvorens ze te koken. Wakker Dier zegt dat dit geen bewezen verdovingsmethode is.
Campina heeft zwart op wit op de melkpakken staan dat de koeien op een verantwoorde manier zo oud mogelijk worden. Na hun zesde verjaardag kaan ze vaak al naar de slacht, dus oud is het zeker niet.
Dan hebben we ook nog de Rabobank. Deze bank beweert de voedingssector te willen verduurzamen. Ondertussen zouden ze wel investeren in megastallen. En de ‘biologische’ diervoeding van Ecostyle zou niet biologisch zijn. Althans, de kruiden wel, maar het vlees niet.
En dan Albert Heijn, deze keten zou bluffen over de leefomstandigheden van de Premium Eendenborst. Maar de plofeenden hebben volgens Wakker Dier nog nooit zwemwater gezien.
Wie de prijs dit jaar binnensleept, weten we nog niet. Deze bedrijven zullen in ieder geval wel balen van de negatieve aandacht voor de producten. Tja, dat deze producten van de bedrijven misleidend zijn, is waarheid als een koe!