Bedrijven strijden met hun marketingteams om de aandacht. Hiervoor zijn eindeloos veel mogelijkheden te bedenken. Van traditionele marketing zijn steeds meer organisaties overgegaan op online marketing. Een waterdicht social media-beleid en Google Adwords zijn onmisbaar om gezien te worden. Ook binnen de online marketing zijn steeds nieuwe trends en ontwikkelingen te zien.
Een van deze nieuwkomers is ephemeral marketing. Dit is content van korte duur. Dit is een psychologisch trucje, en mensen zouden hier vaak gevoelig voor zijn. Hoe komt dat?
Door de fear of missing out (FOMO). Mensen willen van nature niet achterlopen. We willen niets missen, omdat we erbij willen horen. Groepsdieren zijn we, altijd al geweest. Als anderen iets hebben, wil jij het ook. Zo zitten we in elkaar. Deze FOMO kan slim ingezet worden als marketingtruc.
Achter FOMO zitten interessante psychologische verschijnselen. Alles wordt interessanter als er maar weinig van is en als er haast bij geboden is. De laatste zak chips in de supermarkt? Jij bent dan extra blij met de chips, niet omdat de chips lekkerder is dan normaal, maar omdat het de laatste was. Schaarste, niet voor niets een van de beïnvloedingstechnieken van Chialdini. De welbekende op=op truc werkt nog steeds.
FOMO is een manier om de druk op te voeren bij mensen. Een instagram story is bijvoorbeeld maar 24 uur zichtbaar. Die wil je toch graag even zien, voor je te laat bent. Ook livestream video’s kunnen bedrijven inzetten om het FOMO-gevoel bij mensen naar boven te halen.