01.04.2019
Social Media

Hoe ziet jouw tijdlijn op Facebook eruit?

By: Irene Boskma

BlogSocial Media

Tijdens de eerste jaren van Facebook zag je als gebruiker ‘gewoon’ alle berichten voorbijkomen die je vrienden hadden geplaatst. Dat was lekker overzichtelijk en je miste helemaal niets. Tegenwoordig werkt het allemaal behoorlijk anders. Je tijdlijn (News Feed) is persoonlijk en afgestemd op wie je volgt, waar je op reageert en wat mogelijk interessant voor je is. Bovendien zorgt algoritme ervoor dat je alleen de ‘volgens Facebook interessante’ berichten te zien krijgt.

<em>Bron afbeelding: Facebook<\/em>
Bron afbeelding: Facebook<\/em>

Welke berichten zie je in je tijdlijn?

Vanaf nu vertelt Facebook je waarom berichten in je tijdlijn verschijnen. Met de introductie van de ‘Waarom krijg ik dit te zien?’ (Why Am I Seeing This?) optie krijg je hier meer inzicht in. Dat geeft je dus een kijkje in de werking van het algoritme van Facebook. Wie het drop-down menu opent, ziet vanzelf de nieuwe optie verschijnen. Het lijkt nog niet bij alle berichten en advertenties in de tijdlijn te werken.

In de uitleg kun je lezen:

  • Waarom een bepaald bericht in je tijdlijn verschijnt, bijvoorbeeld als het afkomstig is van een vriend, een pagina die je volgt of een groep waarin je deelneemt.
  • Welke informatie over het algemeen de grootste invloed heeft op de volgorde van berichten die je ziet, zoals hoe vaak je interactie hebt met berichten van mensen, pagina’s of groepen, hoe vaak je bepaalde typen berichten gebruikt (foto, video, links) en hoe populair die berichten zijn.
  • Hoe je besturingselementen kunt gebruiken om je tijdlijn te personaliseren. Je kunt meteen je voorkeuren aanpassen.

“Waarom zie ik deze advertentie?” bestond al en deze uitleg is nu door het platform verbeterd. Volgens Facebook is dat gebeurd aan de hand van waardevolle feedback die zij de afgelopen jaren hebben gekregen. Wie de uitleg bekijkt, kan ook aangeven of deze nuttig was en zelf advertentievoordeuren aanpassen en personaliseren. Bedrijven kunnen klanten bereiken door informatie te uploaden die al bekend is. Vervolgens probeert Facebook dit te koppelen aan de meest relevante doelgroep.

Hieronder zie je 2 voorbeelden van de uitleg die wij kregen bij advertenties. Wij zien nog niet bij ieder bericht de “Waarom krijg ik dit te zien?’-optie, maar houden het de komende tijd in de gaten.

Advertentie uitleg KLM
Advertentie uitleg KLM
Waarom zie ik deze advertentie
Waarom zie ik deze advertentie

Share this post