De winkels van Albert Heijn gaan de komende jaren flink veranderen. Vestigingen van de supermarkt worden omgebouwd, waarbij de focus komt te liggen op de verkoop van verse producten. Maar ook op directe consumptie in de supermarkt zelf, met eigen keukens. Wouter Kolk, sinds 1 november de CEO van de supermarktketen, vertelt dit vandaag in een interview in Het Financieele Dagblad.
In de nieuwe AH-winkels is minder plaats voor traditionele kruideniersproducten zoals diervoeding en schoonmaakmiddelen. Dat creëert ruimte voor meer verswaar en de mogelijkheid voor het openen van eigen keukens. Hier worden vervolgens gerechten bereid met (verse) producten uit de winkel.
Er komt ook focus te liggen op het snel thuisbezorgen van deze versbereide maaltijden. Klanten moeten deze binnen een uur thuis kunnen verwachten. Om dit voor elkaar te krijgen is de supermarkt in gesprek met diverse partijen als Thuisbezorgd en Deliveroo.
Uit een uitgelekte prognose blijkt dat de supermarktketen minder groei kan verwachten. Reden voor Albert Heijn om deze nieuwe weg in te slaan. De CEO sluit niet uit dat er ook winkels gesloten worden de komende jaren. Volgend jaar gaat Albert Heijn 150 van de 966 supermarkten ombouwen.
De eerste vestiging met een eigen keuken wordt begin 2019 geopend in Amsterdam.