19.11.2018
Entertainment

De populariteit van Netflix in Nederland blijft groeien

By: Patrick Smeets

BlogEntertainment

Telecompaper heeft een nieuw onderzoek gepubliceerd waarin duidelijk wordt dat streaming diensten zoals Netflix, officieel over-the-top (OTT) videodiensten genoemd, steeds verder de overhand krijgen in ons entertainment-menu. De markt groeide met 7,2 procent naar 556 miljoen euro omzet, waarvan zestien procent wordt uitgegeven aan OTT-diensten wordt gespendeerd. Dit ten opzichte van elf procent vorig jaar.

Netflix blijkt daarin nog steeds veruit het populairst. Van die zestien procent gaan er namelijk twaalf naar Netflix. Als je de berekening uitvoert betekent het dat er door Netflix alleen 66,5 miljoen euro is omgezet in Nederland in het afgelopen jaar. Dat is nogal wat, zeker als je bedenkt dat de videodienst ook al slecht is voor ons seksleven.

Weinig over voor de rest

Dat betekent dat Netflix uiteindelijk alleen maar Ziggo en KPN voor zich moet laten gaan als het gaat om de euro’s die uit de Nederlanders worden getrokken voor hun entertainment. Samen zijn ze goed voor 85 procent van alle geld dat wordt uitgegeven voor tv- en videodiensten. De resterende vijftien procent moet verdeeld worden over alle andere aanbieders, waaronder Delta, Film1, Eurosport Player, Pathé Thuis, Tele2, Videoland en T-Mobile

Verder valt op dat we als Nederlanders liever een doorlopend abonnement hebben dan dat we films betaald huren. Dat laatste is maar goed voor twee procent van de totale omzet. Dat doen we dan wel niet zo vaak, maar we zijn niet te beroerd om bij te betalen voor extra sportpakketten zoals Fox Sports en Ziggo Sport Totaal. Die maken ook het overgrote deel uit van de omzetgroei bij de aanbieders zoals KPN en Ziggo. De conclusie is simpel: Nederlanders houden vooral van Netflix en sport. Alsof we dat nog niet wisten.

[Afbeeldingen © Alexei Novikov – Adobe Stock]

Share this post