Twitter doet het goed. Uit de kwartaalcijfers blijkt namelijk dat het platform nog nooit zo veel gebruikers verloor als in de afgelopen drie maanden. Zo’n 9 miljoen gebruikers zijn verdwenen en dat is – als je Twitter mag geloven – heel goed nieuws. Het zou namelijk betekenen dat het gevecht tegen spam-accounts en andere ‘eggs’ goed verloopt. Daarnaast heeft de GDPR er blijkbaar ook voor gezorgd dat een heel aantal gebruikers niet meer langs de ‘nieuwe gebruikersvoorwaarden accepteren’-pagina zijn geraakt en dus niet meer ingelogd hebben.
Opvallend was volgens Twitter dat een hoop van de nep-accounts vaak via desktops inloggen, want daar ziet het platform nu ook het grootste verlies in gebruikers. Op mobiel neemt de activiteit op jaarbasis echter met ‘double digits’ toe, dus dat is een gezonde ontwikkeling.
Veel minder gebruikers dus, maar wél winst. Er was een eenmalig belastingvoordeel, waar Twitter 683 miljoen dollar voor heeft ontvangen, maar los daarvan werd er nog steeds meer dan 100 miljoen winst gedraaid, waar dezelfde periode vorig jaar nog een verlies van meer dan 20 miljoen dollar geïncasseerd moest worden.
Tot nu toe reageert de markt positief op het verhaal, ondanks het feit dat Twitter wel ook al gezegd heeft dat de aderlating qua gebruikers nog steeds niet voorbij is. Ook in het volgende kwartaal zouden er weer meer gebruikers weg gaan vallen omdat het gevecht tegen nep- en spamaccounts blijft doorgaan. Als Twitter nu ook nog eens de nazi’s weet op te schonen zou de dienst nog best een heel aantal jaar kunnen blijven meedraaien.
[Afbeeldingen © Adobe Stock]