01.10.2018
Online

EasyGroup™ (van EasyJet™) klaagt Netflix aan vanwege serie ‘Easy’

By: Patrick Smeets

BlogOnline

Je zou denken dat EasyJet™ wel iets beters te doen heeft dan Netflix aanklagen over het gebruik van de naam ‘Easy’ voor een serie en dat klopt ook. De vliegtuigmaatschappij klaagt Netflix namelijk niet aan, dat doet een ander bedrijf dat EasyGroup™ heet.

EasyGroup™ is namelijk een zogenaamd investeringsvehikel, dat niks anders doet dan het trademark voor het woord ‘easy’™ in Europa hebben en duizenden varianten van ‘Easy___’ heeft waar andere bedrijven een licentie voor kunnen kopen. Nadat EasyJet™ in 1995 succesvol bleek werd het bedrijf in 1998 opgericht om het ‘Easy’-merk uit te breiden. Zo is er ook EasyCar™, EasyGym™, EasyHotel™ en ga zo maar door.

Onderdeel van het succesvol licenseren van een naam die zo veel voorkomt als ‘Easy’ is dat je iedereen die ook maar ongeveer lijkt op wat je doet achterna moet zitten. Dat doen ze blijkbaar met veel plezier bij EasyGroup™, want er is zelfs een hele pagina op hun website besteed aan ‘brand thieves‘ die het gewaagd hebben om hun EasyName™ te besmeuren en verwarring te zaaien in de markt.

Het wordt heel makkelijk verwarrend

Nu zijn de pijlen dus gericht op Netflix. Die hadden volgens Sir Stelios Haji-Ioannou, de oprichter van EasyGroup™ beter moeten nadenken voordat ze een serie uitbrachten die ‘Easy’ heet. Het is arrogant, zo zegt hij, dat Netflix niet even de Europese advocaten heeft ingezet om te checken of het wel zou mogen. Niet duidelijk is wat EasyGroup™ nu precies wil. Sir Stelios Haji-Ioannou heeft het in elk geval over het verbieden van de naam van de serie en een stop op het promoten en vermoedelijk ook streamen van Easy. Klein probleem is dat we inmiddels bij het derde (en laatste) seizoen van de serie zijn aangekomen. De eerste keer dat we in Europa naar ‘Easy’ konden kijken was in 2016. Beetje laat dus.

Netflix heeft ook tegen The Times gereageerd op de aanklacht van de EasyGroup™ met deze uitspraak: “kijkers kunnen het verschil wel zien tussen een serie die ze kijken en een vliegtuig waar ze in vliegen.” Helemaal waar, maar als de EasyGroup™ echt het trademark op Easy heeft en via EasyJet de aanklacht doorzet zal Netflix toch moeten bewijzen dat er geen enkele verwarring kan ontstaan tussen diensten die ‘goedkoop’ moeten uitstralen en een serie over koppels die in Chicago experimenteren met seks. Dat wordt nog een moeilijke wedstrijd. Not Easy™, zeg maar.

[Afbeeldingen © – Adobe Stock]

Share this post