De Consumentenbond stapt naar tv-makers om aandacht te vragen voor een veelvoorkomend probleem, namelijk dat er een aantal apps zijn die op smart tv’s van drie tot vijf jaar oud al niet meer werken. Het gaat dan voornamelijk om Samsung tv’s, simpelweg omdat die het grootste marktaandeel in Nederland hebben, maar ook bezitters van Philips, Sony en LG tv’s hebben zich beklaagd. In totaal waren er sinds de oprichting van het meldpunt ‘apps op smart tv’s moeten blijven werken‘ zo’n 300 meldingen binnengekomen over niet meer functionerende apps.
Het is makkelijk om dan naar de televisiemakers te wijze, maar het is wel opvallend dat er door de Consumentenbond wordt aangegeven dat het leeuwendeel van de klachten over de NPO app gaat. Dat is niet zo raar: de NPO heeft vorig jaar besloten om alle tv’s van voor 2014 niet meer te ondersteunen, dus dan klopt het dat een tv van vijf jaar oud (2013) de app niet meer kan draaien. Dan is het niet heel verrassend dat die tv’s de app niet meer kunnen draaien, maar hoe is dat precies de schuld van Samsung en de rest van de tv-fabrikanten? De NPO heeft die beslissing gemaakt, niemand anders. Bij de NPO was er trouwens niemand beschikbaar voor commentaar over deze kwestie.
Het is makkelijk om dan naar de televisiemakers te wijzen, maar dan staat je vinger wel de verkeerde kant uit. Televisiemakers kunnen niet anders dan hun smart tv’s uitrusten met een acceptabele chip er in, die in elk geval in staat is om de apps van dat moment te kunnen draaien. Daarna is het echter aan de softwaremakers om te zorgen dat die oudere ‘legacy’-apparaten ook ondersteund worden in nieuwe versies van de app, of er in elk geval voor te zorgen dat er een versie beschikbaar blijft voor oudere tv’s die eventuele nieuwe functies niet ondersteunen.
Smart tv’s zijn niks anders dan domme schermen met daarin een mini-computer die software draait. De aanbieders van die software hebben een fikse taak om al die verschillende versies van tv’s te ondersteunen en kunnen er dus voor kiezen om bepaalde modellen – omdat die bijvoorbeeld niet aan bepaalde standaarden voldoen – uit te sluiten van nieuwe versies van die software.
Het mag echter geen excuus zijn om slechte software te schrijven en de problemen die dat oplevert met oudere, langzamere tv’s af te schuiven op de makers daarvan. Die kunnen daar namelijk bitter weinig meer aan doen. De hardware staat vast als een tv verkocht wordt. De software kan ook een ouder apparaat beter maken, zoals Apple met iOS 12 bewezen heeft.
De Consumentenbond wil dat de televisiemakers maatregelen nemen door te verplichten dat apps op smart tv’s minstens zes jaar blijven werken. Dat gaat echter voorbij aan de markt. In zes jaar verandert er immens veel in de app-markt, zeker als het om video gaat. Daarbij zou Samsung dan met de NPO (om dat voorbeeld maar aan te houden) een contract moeten afsluiten waarin beide partijen zich verplichten om de app te laten werken. Dan moeten de tv-makers dus de updates van de app gaan subsidiëren terwijl de (vaak betaalde) apps geld naar binnen trekken voor de aanbieder.
Er is een reden dat Netflix op praktisch elk apparaat (nog) werkt, ook als het ouder is: Netflix doet zich als aanbieder van een commerciële app de moeite om die op zo veel mogelijk tv’s te laten werken, want hoe meer mogelijkheden, hoe meer ze kunnen verdienen. Dat de aanbieders van gratis apps veel harder snijden in wat ze ondersteunen en wat niet is pure marktwerking. Als er echt een structureel probleem in de onderliggende software van smart tv’s zit die het onmogelijk maakt om met enige updates van apps om te gaan is het natuurlijk een ander verhaal, maar daar lijkt het nu niet om te gaan. Smart tv’s draaien aan de achterkant op allerlei gedeelde platforms, wat ze als doelgroep vergelijkbaar maakt met platforms als Android en iOS. Dan is het voor app-ontwikkelaars zaak om bij te blijven.
De Consumentenbond doet goed werk om ons te beschermen tegen praktijken die niet in orde zijn, maar in dit geval lijkt de organisatie niet begrepen te hebben waar ze om moeten vragen. Als de smart tv-wereld érgens mee geholpen is, dan is het wel een algemeen app-ecosysteem waar elke fabrikant zich altijd binnen moet bewegen. Dat zou al een hoop rompslomp wegnemen aan beide kanten en dus goed zijn voor consumenten. Als we écht de problemen willen oplossen moeten fabrikanten het ultieme offer brengen en het slimme gedeelte van hun tv modulair maken, zodat een nog werkend scherm met nieuwe slimme hardware een update kan krijgen.
[Afbeelding © Alextype – Fotolia]