Een nieuw kwartaal, een nieuw bericht dat het aantal tv-aansluitingen in Nederland is gedaald. Telecompaper heeft het eerste half jaar van 218 onder de loep genomen en daaruit blijkt geheel volgens verwachting dat het aantal tv-aansluitingen weer daalt. Natuurlijk. Netflix, YouTube en andere videodiensten zorgen er structureel voor dat mensen ‘gewone’ tv maar laten zitten en dat is al jaren zo.
De daling gaat echter nog steeds relatief langzaam. Waar hebben we het eigenlijk over? In het tweede kwartaal is het aantal aansluitingen gezakt naar 7,45 miljoen in Nederland. Een daling van 0,2 procent, wat neerkomt op krap 15.000 aansluitingen. Dat gaat dus nog wel even duren hoor, voordat de ‘cord cutters’ het gevecht met de NPO en RTL gewonnen hebben. Telecompaper verwacht dat het totaal aantal aansluitingen dat afgesloten gaat worden dit jaar op zo’n 60.000 per jaar gaat worden.
De aanbieders hebben er weinig last van, want die maken hun abonnementen allemaal duurder en gaan dus dit jaar effectief meer verdienen dan vorig jaar. Uiteindelijk zullen ze de prijsverhogingen niet meer kunnen blijven doorvoeren en dat gaat in de komende vijf jaar er voor zorgen dat ze licht minder gaan binnenkrijgen dan nu: zo’n 0,4 procent per jaar.
De verdeling tussen KPN, Ziggo en de rest van de aanbieders is ook nagenoeg gelijk gebleven. Ziggo zit rond de 50 procent, KPN rond de 30 en drie partijen (M7, Delta/Caiway en T-Mobile/Tele2) mogen zich de rest van de markt, waar trouwens ook satelliet en IPTV bijhoren, verdelen. Er verandert effectief dus heel weinig in de Nederlandse markt, want blijkbaar hangen we liever voor de tv dan dat we gaan kijken of we ergens anders een betere deal kunnen krijgen.
[Afbeeldingen © luckybusiness – Adobe Stock]