Apple en KPN gaan intensief samenwerken in het recyclen van iPhones. Gisteren kondigde Apple aan dat het wereldwijde recyclingprogramma uitgebreid wordt. In ons land gaat dat gebeuren in partnerschap met KPN. Recyclingrobot Daisy demonteert de gebruikte toestellen. Via de recycle-programma’s van Apple heeft het bedrijf wereldwijd bijna 1 miljoen apparaten ontvangen. Elke Daisy kan er 1,2 miljoen per jaar demonteren.
22 april is het Earth Day en in aanloop daar naartoe werken KPN en Apple samen om niet-bruikbare toestellen in te zamelen.
Daisy kan 15 verschillende iPhone-modellen demonteren. Nadat het apparaat uit elkaar is gehaald, worden de onderdelen separaat gerecycled. Kobalt is bijvoorbeeld een belangrijk materiaal dat gebruikt wordt in batterijen, dit wordt teruggestuurd naar de Supply Chain en uiteindelijk hergebruikt voor de productie van nieuwe batterijen. Nieuwe modellen van de MacBook Air en Mac mini bevatten onder andere gerecycled aluminium en zijn de helft duurzamer dan eerdere modellen. Dit gebeurt door aluminium dat is hersteld via het Apple Trade-In programma, opnieuw te smelten en gebruiken in de behuizingen van de MacBook Air.
Gisteren presenteerde Apple het milieurapport van 2019, dat naast dit recycleprogramma, bestaat uit informatie over oplossingen voor klimaatverandering van het bedrijf.
Iedereen die zijn oude iPhone in wil leveren, kan sinds gisteren terecht bij een van de KPN-winkels. Daisy gaat vervolgens aan de slag om alle herbruikbare materialen uit het toesten te halen en hergebruiken indien mogelijk. Bovendien doet KPN voor ieder toestel dat tot 30 april wordt ingeleverd, een donatie aan ‘Het KPN Mooiste Contact Fonds’, dat eenzame mensen in verbinding brengt met de wereld om hen heen. Toestellen die je na 30 april inlevert, worden ook nog door Daisy gerecycled.
“We hebben bij KPN ambitieuze doelstellingen op het gebied van circulariteit. We proberen minder materialen te gebruiken, de levensduur van producten te verbeteren en nemen maatregelen om onze afvalproductie tot nul terug te brengen”, zegt Hans Koeleman, Chief Corporate Communications & Corporate Social Responsibility van KPN. “De samenwerking van Apple en KPN past uitstekend in onze duurzaamheidsstrategie”.