Instagram komt met een nieuw e-commerce product, checkout for Instagram. Hierbij is het mogelijk om via Instagram producten te kunnen kopen. Instagram heeft meer dan een miljard actieve gebruikers, naar verwachting zal dit wel degelijk impact gaan hebben op de e-commerce wereld.
De feature waar Instagram mee gekomen is heet checkout en is nu beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten. Het is nog niet duidelijk of Checkout zich zal uitbreiden naar de rest van de wereld. Instagram heeft met de feature grote bedrijven gestrikt die de proefversie ondersteunen. Nike, Dior, H&M, Prada, Adidas, Uniqlo, Burberry & Zara plaatsen producten op hun officiële Instagram account die met behulp van de Checkout feature gekocht kunnen worden.
Wanneer potentiële kopers geïnteresseerd zijn in een bepaald product kunnen zij daar op klikken en komt het product in de winkelwagen terecht waarna de bestelling afgerond kan worden. Voor het gemak heeft Instagram er rekening mee gehouden de persoonsgegevens te onthouden om het bestellen voor de volgende keer gemakkelijker te maken. Uiteraard ontvangt de koper ook notificaties over de bestelling, betaalmethode en bezorginstructies.
Naar verwachting zal het aanbod hierin de komende maanden alleen maar groeien. Voornamelijk besteden jongeren een groot deel van hun vrije tijd op social media, zij zijn voornamelijk te vinden op Instagram. Jongeren volgen de grote merken en de grote influencers en bepalen hun keuzes voor merken en producten op hetgeen wat ze daar zien. Het kopen van producten op Instagram was nog niet eerder mogelijk. Het is nog steeds mogelijk om producten van merken te selecteren voor aanschaf, maar dan wordt men doorverwezen naar de webshop van het betreffende merk om daar de aankoop te kunnen doen.