23.01.2019
Marketing

E‑commerce Marketing Trendrapport 2019: Hoe kun je dit jaar groeien?

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMarketing

In 2018 zagen we voor het eerst dat de groeicijfers in e‑commerce wat afvlakken. Het groeicijfer daalde met gemiddeld 2%. Uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de online bestedingen van speelgoed, elektronica en kleding in 2018 met 14% zijn gestegen. Een jaar eerder was dit nog 16%. Deze afvlakkende groei geldt ook voor andere online bestedingen. Dit roept 2 vragen op: hoe kunnen webwinkeliers groeien in een markt waarin de concurrentie steeds meer voelbaar wordt en op welke marketing­activiteiten moet iemand bezig met e‑commerce zich richten om in 2019 het verschil te maken? Twee vragen die centraal staan in het E‑commerce Marketing Trendrapport 2019 van Spotler en Thuiswinkel.org.

De marketing­trends in 2019

Met een uitgebreid kwantitatief onderzoek onder 285 e‑commerce­marketeers en webwinkeliers worden de marketing­trends voor 2019 in kaart gebracht. Een aantal opvallende conclusies uit het onderzoek: slechts 55% van de webwinkeliers zet e‑mail marketing automation in, e‑mail is vooral belangrijk voor de product­nieuwsbrief en de actiemail en e‑commerce­marketeers gaan in 2019 voornamelijk aan de slag met content­marketing, SEO en advertising.

In totaal geeft het rapport in 14 conclusies een beeld van de marketingtrends in de Nederlandse e‑commerce. Het rapport doet uitspraken over de volgende marketing­activiteiten: omnichannel­marketing, e‑mail marketing automation, social media en influencer­marketing.

4 experts aan het woord

Op de uitkomsten van het kwantitatieve onderzoek hebben vier e‑comexperts gereageerd: Arjan van Oosterhout van Twinkle, Laurent de Groof van Retail Insiders, Gino Thuij van HZ University en Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts en Upstream. Hun reacties zijn uiteraard opgenomen in het trendrapport.

Zo vinden de heren het opvallend dat webwinkeliers e‑mail slechts inzetten voor product­nieuwsbrieven en actiemails en niet voor effectievere campagnes als de verlaten-winkelwagen­campagne en de verjaardags­campagne. Zij wijzen webwinkeliers erop dat ze in 2019 een concurrentie­voordeel behalen als ze deze campagnes wel inrichten. Deze en nog vele andere learnings lees je allemaal terug in het trendrapport.

Share this post