Hoeveel leads of sales komen er dagelijks binnen via jouw affiliate website? En hoe hoog is je gemiddelde eCPC? Als affiliate publisher streef je vanzelfsprekend naar het maximale resultaat uit je website. Oftewel een zo hoog mogelijke conversie uit zoveel mogelijk bezoekers. In dit artikel geeft affiliate publisher Jeroen Wijnja van Dik.nl een 5-tal nuttige tips voor het optimaliseren van je affiliate website. Tips waarmee jij als affiliate publisher het maximale uit je website haalt.
Of je bezoekers nu binnen komen via SEO, SEA, mailings, social marketing of een ander kanaal; om het maximale uit je traffic te halen is het van belang om de pagina’s te optimaliseren waar je bezoekers op landen. Met een goede CTA (call to action) stimuleer je bezoekers om actie te ondernemen op de pagina. In het geval van affiliate marketing is dit veelal een directe klik naar een adverteerder, maar het kan bijvoorbeeld ook een nieuwsbrief formulier zijn of het downloaden van een e-book. Hierbij een aantal conversie verhogende maatregelen voor een geschikte CTA:
Ontwerpen en indelen van je website gaat altijd gepaard met het doen van aannames. Je richt je website in zoals je denkt dat de bezoeker je website wil zien. Je maakt keuzes voor kleuren, knoppen, afbeeldingen en de gehele structuur van de website. Vanzelfsprekend bekijk je tientallen voorbeelden en daarbij ga je er vanuit dat je de meest “logische” keuzes al hebt gemaakt. Toch zul je er achter komen dat je landingspagina’s voornamelijk gebouwd zijn met ongegronde aannames. Aannames waarvan je denkt dat ze waar zijn, maar waarvan je het niet zeker weet. Dit is waarom A/B testen zo belangrijk is.
Met een A/B test zet je verschillende versies van dezelfde pagina tegelijk online. De ene helft van je bezoeker krijgt versie A te zien, de andere helft versie B. Door de conversie te meten kun je exact bepalen waar je bezoekers op zitten te wachten en wanneer jij het meeste clicks, leads of sales genereert. De volgende elementen zijn belangrijk bij een geslaagde A/B test:
Hoe zet je een A/B test op?
De meest eenvoudige manier om een A/B test op te zetten is het gebruik maken van een bestaande tool. Er zijn diverse betaalde en gratis tools beschikbaar waarmee je binnen een aantal eenvoudige stappen een a/b test hebt opgezet op je website. Door het invoegen van een aantal javascript codes in de broncode van je website regelt en meet de desbetreffende tool alle resultaten. Google Optimize biedt zowel een gratis als betaalde versie. Andere populaire betaalde tools voor een a/b test zijn Optimizely, VWO (Visual Website Optimizer), Convert, en AB Tasty.
Een van de grootste conversie killers is een trage website. We leven in een tijd waarin bezoekers verwachten dat elke pagina in een split-second geladen is. Pagina’s met een langere laadtijd hebben een hogere bounce rate, mensen blijven minder lang op de website en het heeft negatieve gevolgen voor je posities in de zoekmachine.
Als een pagina langer dan twee seconden moet laden is een bezoeker al geïrriteerd geraakt of zelfs afgehaakt. Het verlagen van de laadtijd van een pagina kan dus zorgen voor een flinke boost op je conversie en verhoogt de kans dat bezoekers doorklikken naar andere pagina’s op je website. Hierbij een aantal maatregelen voor het verhogen van de snelheid op je website:
PageSpeed Insights
Een goede graadmeter voor de snelheid op je website is de PageSpeed Insights test van Google. Hier worden goede suggesties gegeven op welk vlak jij de snelheid van je website kunt verbeteren.
Als affiliate publisher stuur je bezoekers vanaf een affiliate website naar de website van een adverteerder. Het is daarom ten alle tijden belangrijk om je bezoekers duidelijk te maken dat ze van je eigen website af gaan. Het laatste wat je wil is dat een bezoeker verward raakt na het klikken op een button of link. De beste oplossing hiervoor is het gebruiken van een out-pagina (tussenpagina).
Een out-pagina is een pagina tussen de link op je affiliate website en de website van de adverteerder. Op deze pagina laat je de bezoeker weten dat hij of zij wordt doorgestuurd. Met een script op deze pagina zorg je ervoor dat de bezoeker wordt doorgestuurd naar de juiste website.
Een voorbeeld:
Als je op je affiliate website (in dit voorbeeld de affiliate website datingsitekiezen.nl) een bezoeker wilt doorsturen naar Lexa, stuur je deze niet direct naar de affiliate link, maar eerst naar /out/lexa/. Op deze pagina geef je enkele seconden een melding “Je wordt nu doorgestuurd naar Lexa”. Direct daarna wordt de bezoeker alsnog doorgestuurd naar de affiliate link. Het inbouwen van een out-pagina vergt enige kennis aangezien je moet inbouwen dat de pagina /out/lexa/ gekoppeld is aan de juiste affiliate link.
Tracking
Ook voor het meten van de uitgaande kliks vanaf je website is het ideaal om gebruik te maken van een out-pagina. Met bijvoorbeeld een frame, pixel of andere tracking techniek kun je exact meten hoeveel van je bezoekers zijn doorgeklikt naar de desbetreffende adverteerder.
Op het moment dat je veel kliks ontvang maar weinig conversies kan het zijn dat je niet goed inspeelt op de behoefte van de bezoeker. Bedenk daarom in welke fase de bezoeker zich bevindt. Is de bezoeker zich aan het oriënteren of al bereid om een keuze te maken? Er zijn 3 verschillende fases waarin een bezoeker zich kan bevinden:
Bedenk per pagina in welke fase je bezoeker zich bevindt en pas je content aan op de juiste fase. Als een bezoeker zich nog in de oriëntatiefase bevindt is jouw taak als affiliate publisher om te helpen bij informatievoorziening. Hiermee help je de bezoeker door de verschillende fases heen.