Het Human Power Team, een studentenproject van de TU Delft en Vrije Universiteit Amsterdam, gaat op zondag 5 augustus hun nieuwste aerodynamische ligfiets testen: de VeloX 8. Later dit jaar moet deze fiets zal het wereldrecord van 122 km/u aanvallen.
Waar normaal F-16’s opstijgen zullen nu fietsers Jennifer Breet en Lieke de Cock de landingsbaan van Vliegbasis Woensdrecht gebruiken om de door de studenten ontworpen en gebouwde fiets op de proef te stellen.
“Na een jaar ontwerpen, bouwen en trainen, is dit het belangrijkste testmoment voor onze wereldrecordpoging in de Nevadawoestijn komende september. Daar hopen onze rensters Jennifer Breet en Lieke de Cock met een snelheid van 122 km/u te fietsen en zo een nieuw wereldsnelheidsrecord fietsen voor vrouwen te vestigen,” aldus Stephanie Wiechers, teammanager van het Human Power Team en student Lucht- & Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft.
Dat zo’n snelheid mogelijk is komt met name door het gestroomlijnde ontwerp van de VeloX. Want op een gewone fiets wordt je sterk afgeremd door de wind. Dit jaar is er dan ook extra tijd gestoken om de luchtweerstand nog verder te beperken. Er is maandenlang ontworpen om de fiets volledig op maat van de atleten zo aerodynamisch mogelijk te maken. Er is ook veel ruimte bespaard door een nieuw en compact schakelsysteem. En daarmee is het nu de kleinste fiets die ze ooit gebouwd hebben. Opvallend, de fiets heeft bijvoorbeeld geen raam, want dat is aerodynamisch funest.
Met de test op de Vliegbasis zal voor het eerst de race-klare fiets getest worden. “122 km/u zal het nog niet worden, maar dit is voor het team vooral een goede gelegenheid om de laatste verbeterpunten te vinden. Met de verzamelde data kunnen we bovendien de luchtweerstand van de fiets vergelijken met onze modellen,” aldus Wiechers.
In 2017 werd het studententeam wereldkampioen, maar greep net naast het wereldrecord. Met 121,5 km/u was Aniek Rooderkerken helaas net niet snel genoeg om het wereldrecord van 121,8 km/u te verbreken. Het team gaat er dit jaar vol voor om de wereldtitel weer op Nederlandse naam te krijgen.