07.03.2019
Technologie

De toekomst van gaming is augmented reality (AR)

By: Henk de Hooge

BlogTechnologie

Times are changing, sneller dan ooit en straks, als de belofte van 5G over ons neer daalt, zal de wereld nog sneller veranderen. Overal op de wereld zijn er inmiddels dagelijks projecten aan de gang omtrent 5G: Augmented reality (AR), virtual reality (VR), artificial intelligence (AI), machine learning en robotica. Al is dit voor veel mensen nog een te ver van mijn bed show.

Wie echter in de cirkel van technologie stapt: ziet meteen de vooruitgang die we boeken. Het is een compleet andere wereld: helemaal als je een VR- of AR-bril op je hoofd zet. Je komt terecht in een virtuele wereld en AR neemt je mee in de toekomst. Letterlijk stap je weg van de werkelijkheid. Een escape voor velen en een uitdaging voor vooral de game-industrie.

AR en gaming

Er is geen industrie in de wereld waar op dit moment zo snel veranderingen plaatsvinden als in de game industrie. Een van de belangrijkste bedrijven ter wereld op het gebied van communicatie en connectiviteit en voorloper van de uitrol van 5G is Ericsson. Het bedrijf is een voorloper als het gaat om het toepassen van nieuwe technologieën. Zij lieten onlangs tijdens een presentatie op MWC2019 zien hoever we al zijn met de ontwikkeling van AR en gaming.

Die keuze om vooral AR en gaming als case uit te vergroten heeft er alles mee te maken dat gamers als geen ander begrijpen hoe het is om uit te treden uit de werkelijkheid. Eenmaal met een bril op, en een console in de handen, treden zij binnen in een virtuele wereld, een nieuwe werkelijkheid. Ericsson deed de afgelopen maanden onderzoek naar videogames en in hoeverre augmented reality (AR) immersive gaming naar een hoger niveau kan tillen.

De belangrijkste reden voor AR-gaming is ontspanning en vluchten van de werkelijkheid
De belangrijkste reden voor AR-gaming is ontspanning en vluchten van de werkelijkheid

Belangrijkste conclusies uit het onderzoek

Ericsson ConsumerLab voert al ruim 23 jaar onderzoek uit. Voor dit onderzoek hebben zij 7.000 interviews gehouden met mensen in de leeftijd van 15-69 jaar in Brazilië, China, Frankrijk, Japan, Zuid-Korea, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde staten. Het resulteerde in een representatief onderzoek van 676 miljoen mensen. Hieronder zijn de belangrijkste onderzoeksresultaten te vinden in het rapport: Ready, steady, game:

  • 26 procent van het mediagebruik van consumenten is gaming.
  • Ondanks dat tieners de meeste tijd besteden aan gaming, vinden ze het niet meer zo belangrijk. Vijfentwintig- tot vierendertigjarigen vinden gaming het belangrijkste.
  • Twee op de drie respondenten (66 procent) zijn geïnteresseerd in AR gaming. Echter geeft ook één op de drie AR-gamers aan dat een mobiel apparaat niet goed genoeg is voor AR gaming.
  • 43 procent van de respondenten is erg geïnteresseerd in multiplayer AR-sporten, en één op de vier consumenten verwacht de komende vijf jaar AR te gaan gebruiken tijdens het trainen.
  • Bijna vier op de tien AR-gamers geven toe dat AR gaming nog interessanter is met meer en betere immersive games, toegang tot goedkopere AR-brillen en betere batterijen.

Een derde van de gamers speelt op vier apparaten

Tijdens het onderzoek is uitvoerig gekeken naar welke game-consoles we gebruiken en verwachten te gaan gebruiken. Bijna een derde van de gamers spelen op alle vier: waaronder smartphones, tablets, pc’s en gameconsoles. De smartphone lijkt inmiddels al te zijn ingehaald en heel verrassend is de pc het belangrijkste spelapparaat, gemeten naar bereik.

Volgens eigen schattingen van consumenten zullen mobiele gaming-platforms toenemen overwegende dat de vaste platforms dan zullen afnemen. Tegen 2023 verwacht 54 procent van de respondenten elke week smartphone-games te spelen. Tablets lijken populairder te worden voor het spelen van games. Gameconsoles zullen licht toenemen ten koste van pc’s.

AR gaming

Alle studies wijzen op een toename van het gebruik AR brillen. De verwachting is terecht dat hierdoor ook de wijze van het spelen van videogames zal veranderen. AR is nu nog lastig, gamers zijn geïntrigeerd door de beloften en mogelijkheden van AR. Maar zijn nu nog teleurgesteld door de wijze van implementatie. Gamers zijn het met elkaar eens dat betere games, goedkopere brillen met betere batterijen, AR nog interessanter zal maken.

AR lijkt verder de sleutel te worden voor mainstream entertainment. Inmiddels verwacht 48 procent van alle consumenten AR in de toekomst te gaan gebruiken waarbij gaming het hoogste scoort. Interessant is dat 7 van de 10 AR-gamers een volledig nieuwe video gaming ervaring ervaart met AR en dat dit alles zal veranderen hoe videogames in de toekomst worden gespeeld.

Share this post