De 53ste editie van de Super Bowl gaat niet alleen over de New England Patriots, de Los Angeles Rams, Tom Brady en Bill Belicheck, maar ook over de commerciële competitie tussen merken en reclamebureaus. Het is Pepsi tegen Budweiser en wat hebben de creatieve geesten dit jaar bedacht voor Microsoft en Mercedes-Benz.
Het is de competitie tijdens de reclameblokken waar een spotje van 30 seconden meer dan 5 miljoen dollar kan kosten. Wie maakt de leukste, de beste, de meest originele of spraakmakende. Ook als merk (en reclamebureau) valt er tijdens de Super Bowl heel wat te winnen.
Ook al willen we graag compleet zijn, helemaal ben je dat nooit. Zo is er het hardnekkige gerucht dat we tijdens een van de reclameblokken de nieuwe trailer van Game of Thrones waarschijnlijk krijgen te zien. Best bewaarde geheim is verder de Super Bowl commercial van Turkish Airlines. “The Journey” (met onze Sylvia Hoeks – Blade Runner 2049) is geregisseerd door Ridley Scott. De legendarische regisseur (Alien, Blade Runner) is geen onbekende tijdens de Super Bowl. Zo regisseerde hij o.a. de Super Bowl Ad van Apple in 1984.
Het is in ieder geval elk jaar weer geweldig om alle commercials te bekijken. Onze echte favoriet hebben we nog niet echt kunnen kiezen maar Budweiser en Audi scoren weer hoog.
Net als alle commercials is ook de Half Time show een van de hoogtepunten tijdens de Super Bowl. De afgelopen jaren stonden o.a. Madonna, Lady Gaga, Katy Perry, Justin Timberlake, Bruno Mars en Beyonce op het podium. Dit jaar verzorgt in De band Maroon 5 het 15 minuten durende optreden tijdens de pauze van de wedstrijd.
Update: We kunnen er kort over zijn, de 53e Super Bowl heeft niet gebracht waar iedereen op gehoopt had. Tom Brady en de New England Patriots behaalden hun zesde zege in de Super Bowl die volgens alle kenners historisch saai was. En dat was niet alleen vanwege de 13-3 overwinning op de Los Angeles Rams wat ook de laagste score ooit is in de geschiedenis van de Super Bowl. Het was ook de eerste keer in 53 wedstrijden dat er gedurende de eerste 45 minuten geen touchdown werd gescoord. Tactisch was het blijkbaar geweldig maar daar bleef het bij.
Het halftime optreden van Maroon 5 was ook al geen hoogvlieger. De Amerikaanse media laat er niets van heel. Beschamend slecht, auto pilot en inspiratieloos, daar moet de band het mee doen. De nuance, de halftime-commercial van de NFL, met alleen de grootste spelers uit de historie van de Super Bowl, een promotie voor het komende 100-jarig jubileumseizoen, werd gezien als het hoogtepunt van de 53e editie.
Update: Turkish Airlines gebruikte een commercial van 30 seconden tijdens de Super Bowl om een video van zes minuten (gemaakt door Ridley Scott) te promoten. Hieronder de lange versie die niet is uitgezonden.
Update: Bud Light verraste iedereen met een commercial waarin Het achtste en laatste seizoen van HBO Game of Thrones werd gepromoot. Op de lang verwachte trailer moeten we dus nog even wachten.
En uiteraard volgen er ook de nodige filmtrailers. Te beginnen met Avengers: Endgame.
“Some people move on … but not us.”