Volkswagen onthult begin maart op de internationale autoshow van Genève de eerste volledig elektrische buggy. De e-buggy, laten we hem zo maar even noemen, is op voorhand al een regelrechte wannahave. In de categorie, cool, cooler, coolest scoort hij in de hoogste categorie.
Nu maar hopen dat Volkswagen hem ook echt in productie gaat nemen. De VW e-Buggy (nog niet de officiele naam dus) is ontwikkeld op het modulaire MEB-platform (Modularer Elektrobaukasten) en grijpt met zijn design terug op de populaire Amerikaanse woestijnbuggy’s uit de jaren zestig en zeventig.
Volkswagen laat zien dat het volledig elektrische MEB-platform voor meer dan alleen volumemodellen inzetbaar is. Dit platform leent zich (net als het oorspronkelijke Kever-chassis) uitstekend voor de ontwikkeling van nichemodellen waarvan maar weinig exemplaren worden gebouwd. Het betekent eigenlijk al direct een vrijbrief voor designers om op basis van deze e-buggy zelf ook maar eens aan de slag te gaan met een eigen ontwerp.
Tot en met de jaren tachtig zijn er wereldwijd ongeveer 250.000 one-offs en kleinseriemodellen op basis van Kever-chassis’ gebouwd: van de speciale varianten en cabriolets van Hebmüller en Rometsch tot bekende woestijnbuggy’s als de Meyers Manx. Het nieuwe model, de volledig elektrische buggy, wordt onthuld tijdens de 89ste International Geneva Motor Show (7 t/m 17 maart).