19.11.2018
Social Media

Duitsers weten niet wie KLM is, dus opende de luchtvaartmaatschappij een restaurant en een bank

By: Henk de Hooge

BlogSocial Media

Ik geef heel eerlijk toe dat ondanks dat wij regelmatig in een vliegtuig zitten ook wij niet echt alle luchtvaartmaatschappijen uit ons hoofd kennen. Die in Europa zijn nagenoeg wel bekend. Sterker nog we denken dat de meeste mensen echt wel weten wie Lufthansa en Air France zijn. Dan verwacht je toch dat onze Oosterburen ook wel weten wie KLM is. Onze nationale blauwe trots, de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij opgericht op 7 oktober 1919 en ook wel bekend als Flying Blue.

Wij denken, arrogant als we zijn, dat dus iedereen KLM wel kent. Maar helaas niet in Duitsland. Uit een onderzoek bleek dat maar liefst 46% van de mensen daar geen flauw idee had wie of wat KLM is. En dat had blijkbaar niemand verwacht. Om de naamsbekendheid toch maar eens te gaan verbeteren bedacht KLM samen met een reclamebureau een ludieke campagne.

Naast de Duitsers die echt geen idee hadden wat KLM betekende waren de meest voorkomende antwoorden een restaurant, een radiozender en een bank. Nu hebben wij (dat is ook zoiets wat wij denken) beduidend meer humor dan de oosterburen dus wat is er dan leuker om een KLM Bank, KLM Restaurant en een radiozender op te zetten in Duitsland.

Om het allemaal nog wat te versterken werden in het restaurant inflight-maaltijden weggegeven, maakte je bij de geldautomaat kans om gratis vluchten te winnen en werd op Radio KLM naast live-optredens ook een aantal quizitems uitgezonden. We weten alleen niet of dit allemaal echt heeft geholpen maar ludiek was de actie zeker.

Radio KLM eigenlijk geeneens zo`n slecht idee
Radio KLM eigenlijk geeneens zo`n slecht idee

Share this post