Epic Games, de makers van het enorm populaire Battle Royale-spel Fortnite, zijn in Zuid-Korea aangeklaagd wegens plagiaat door de maker van PlayerUnknown’s Battlegrounds, PUBG Coroporation. Die laatste zegt in een statement dat het een maatregel is om hun auteursrechten te beschermen. Volgens een medewerker van het moederbedrijf van de PUBG Corporation werkten ze in eerste instantie samen met Epic Games aan Battlegrounds. Dit omdat Epic ook de Unreal Engine maakt, het technische framework waar beide games op draaien.
Dat laatste feit zou nog wel eens belangrijk kunnen zijn, want dat zou Epic Games een voorsprong hebben kunnen geven op het kopieëren van het idee. Dat ze dat gedaan hebben staat eigenlijk buiten kijf: de gamesindustrie is notoir voor het ‘lenen’ van succesvolle concepten, maar normaal gesproken kan een ontwikkelaar daar weinig tegen doen zo lang alleen de spirit van de game wordt overgenomen en er geen rechtstreeks plagiaat wordt gepleegd op de modellen en namen die in games gebruikt worden. Elke game bouwt verder op alle eerdere games die er bestaan en dat is al bijna 70 jaar zo. Als alle aspecten van een game beschermd konden worden zou niemand meer iets kunnen maken omdat het patent voor ‘karakter beweegt naar links als de speler naar links stuurt’ of ‘geweer schiet kogel als er op de knop wordt gedrukt’ of zelfs ‘de laatste speler die overblijft wint’ al toegewezen waren.
Beide games doen ongeveer hetzelfde: je wordt met 100 personen op een eiland gedropt en daar zijn wapens en uitrusting te vinden. Maak elkaar van kant en de allerlaatste die overblijft heeft gewonnen. Klinkt dat bekend? Zeker weten, want PUBG Corporation heeft het idee ook niet verzonnen, maar zelf gepikt van kleinere games met een zelfde soort opzet, die het idee weer van de film Battle Royale hebben gepikt. Als er íemand een rechtszaak zou moeten aanspannen zijn het de scriptschrijvers van die film wel, maar zo werkt het dus niet. Moet wel gezegd worden dat Fortnite in elk geval nog een origineel idee heeft toegevoegd aan het format doordat je barrières en zelfs halve gebouwen kunt bouwen naast het schieten.
Dan blijft de vraag welke basis PUBG Corp. heeft om die rechtszaak aan te spannen. Het lijkt er namelijk nogal op dat ze er slecht tegen kunnen dat het in eerste instantie spectaculaire succes van de game vorig jaar nu overvleugeld wordt door Epic met Fortnite. PUBG was een succes, maar Fortnite is een fenomeen. Dat komt mede doordat die game helemaal free to play is en je voor Battlegrounds wel moet betalen, dus is het aantal spelers van Fortnite veel sneller gegroeid. De minder serieuze, tekenfilm-achtige stijl van Fortnite helpt ook, doordat het minder gewelddadig overkomt op de veelal jongere spelers die fan zijn en om het af te maken is Fortnite inmiddels op bijna elk platform ter wereld beschikbaar.
De rechtszaak wordt alleen in Zuid-Korea aangespannen, dus misschien dat daar een kink in de regels zit die dit enige kans van slagen heeft, maar vooralsnog lijkt het een hele rare actie die alleen maar nadelige gevolgen kan hebben voor PUBG corporation.
[Afbeeldingen © Epic Games]