Als je van plan was om een elektrische auto te kopen ga je dat hopelijk wel nog dit jaar doen. De bijtelling voor elektrische auto’s gaat namelijk veranderen vanaf volgend jaar en dan zullen alleen de ‘goedkope’ elektrische auto’s nog steeds maar 4 procent bijtelling krijgen. De verdeling is nu simpel: als je nul gram CO2 per kilometer uitstoot kost het vier procent bijtelling en alle andere auto’s zitten op 22 procent. Vanaf volgend jaar krijg je alleen de eerste 50.000 euro aan vier procent en alles wat een auto daarboven kost wordt met 22 procent belast.
Als we de meest populaire leasebak qua elektrische auto maar even als voorbeeld nemen zou je in 2019 dus voor een Tesla Model S (cataloguswaarde: 87.125 euro) geen 3.485 euro per jaar bijbetalen, maar een flink forsere 10.167,50 euro. Dat betekent een maandelijkse netto bijtelling van 300-400 euro, afhankelijk van de belastingschijf waar je in zit.
Dat is dus nogal een verschil, en zelfs als je voor het einde van het jaar een auto geleverd krijgt (want alleen bestellen telt niet) staat die bijtelling maar voor vijf jaar vast. Dat betekent dat je dus daarna alsnog voor de bijl gaat. Als je zelf toch nog een Model S wilt bestellen moet je dat volgens Tesla trouwens vóór 15 juli doen, anders kunnen ze geen levering in 2018 garanderen.
Dan ben je dus beter af met een goedkopere elektrische auto en gelukkig is er genoeg keuze. De Model 3 van Tesla bestaat alleen maar hypothetisch dus daar hebben we niks aan, maar er zijn genoeg concurrenten die onder de 50.000 zitten. Zo heb je de Nissan Leaf, Kia Soul, Citroën Berlingo Multispace en de BMW i3 voor tussen de 30.000 en 40.000 euro, maar het kan nóg goedkoper met een Citroën C-Zero, Mitsubishi iMiEV of Peugeot iOn, Volkswagen e-Up! of Smart Electric Drive voor rond de 25.000 euro. Die sparen het milieu én je portomonnee! Er is inmiddels zo veel keuze dat het prima te doen is om elektrisch te rijden zonder iedereen op kosten te jagen. En als je dan zonodig sjiek wilt doen met je Tesla, dan betaal je ook maar.
[Afbeeldingen © SCharfsinn86 – Adobe Stock]