Nou, dat heeft niet lang geduurd. Nadat meer dan duidelijk was dat het redesign van Snapchat eind vorig jaar niet in de smaak viel wilde het bedrijf in eerste instantie niet weten van een aanpassing en lag het aan de gebruikers. Daar zijn ze van teruggekomen en nu is de al eerder aangekondigde re-redesign een feit. Gebruikers van de iOS-app kunnen met een beetje geluk al de nieuwe vorm van Snapchat gebruiken, want Snap zegt dat ‘de meerderheid’ van de gebruikers de update zouden moeten hebben.
Met deze nieuwe versie van de social media-app zijn alle stories, zowel die van bekende mensen als die van je vrienden, weer op één pagina verenigd en daarnaast zijn snaps én chats in chronologische volgorde te zien. Als je de app opent krijg je meteen het camerabeeld en kun je naar links swipen om de posts van je vrienden te zien.
Daarnaast is er ook een aparte ‘subscriptions’-feed toegevoegd, die je makkelijk laat zoeken naar bekende en populaire creators en uitgevers. Zo kan Snap toch het commerciële aspect van de app combineren met de gekkigheid van je vrienden en – niet onbelangrijk – weet je weer snel alles te vinden. Deze hele saga is een mooie case voor het meenemen van de wens van je gebruikers als je over design praat.
Snap heeft van begin af aan vreselijk onderschat hoe vreselijk vreselijk veel van hun gebruikers (Millennials voorop, zo blijkt uit onderzoek) het ontwerp vonden. Kijk naar de grafiek hierboven en zie de waardering voor Snapchat onder 18-34 jarigen een snoekduik maken na de redesign. Ongetwijfeld heeft het bedrijf ook wel in de gebruikersaantallen en aantal posts gevoeld dat ze hun doelgroep kwijt aan het raken waren en dus is het maar te hopen dat ze niet te lang getreuzeld hebben met het repareren van de dienst. En nu maar hopen dat Kylie Jenner ook tevreden is.
[Afbeeldingen © Snap Inc.]