Kia heeft met de Niro al een tijdje een competitieve subcompact, maar zoals ze al aangaven met het design concept dat ze lieten zien op de CES wilden ze zo snel mogelijk een volledig elektrische auto op de markt gaan brengen. De tijd lijkt er rijp voor, want met een kleine persconferentie en wat foto’s mochten we kennismaken met de Niro EV, de eerste productieauto van Kia die helemaal elektrisch gaat worden. Ja, de Kia Soul bestond natuurlijk ook al,
De Niro EV gaat een geschat standaardbereik hebben van 380 kilometer (450 km volgens de WLTP meetmethode) echte kilometers op een volle batterij, maar hoeft daar geen interne ruimte voor op te geven ten opzichte van hetzelfde model. Verder ziet de EV er hetzelfde uit, met als grote verschil de grille aan de voorkant. Die is bij de EV-versie dichtgemaakt, want zoveel lucht is er niet nodig om de elektrische motor te koelen. Er komt trouwens ook nog een versie met een kleinere batterij beschikbaar, die slechts 240 kilometer bereik heeft. Die batterijen zijn trouwens gedeeld met de Kona EV van Hyundai.
De kleuren waarin de EV Niro wordt getoond lijken op dit moment beperkt tot zwart en wit, maar het zou prima kunnen dat dit alleen de show-kleuren zijn geweest voor de persconferentie en dat er uiteindelijk in allerlei kleuren besteld kan gaan worden. Daar zullen we toch nog even op moeten wachten, want de Niro wordt in de tweede helft van 2018 in Korea uitgeleverd, en andere markten komen pas daarna.
De styling van de elektrische auto lijkt net iets anders dan de gewone- en hybride versies met een iets sportievere afwerking bij de wielen en in de body, dus het zou goed mogelijk zijn dat dit de nieuwe stijl van de Niro wordt voor alle modellen. Als de EV een geheel eigen model krijgt zou het logischer zijn om de grille helemaal weg te werken in de body in plaats van de opvulling die er nu (niet onaardig) in lijkt gezet om het gat van de grille te vullen.
Hoe dan ook, de elektrische variant komt er aan, hoewel een van de belangrijkste aspecten van de elektrische auto ons nog een raadsel blijft: wat ‘ie moet gaan kosten.
[Afbeeldingen © Kia]