In een poging om de toch al zwaar gehavende reputatie van Facebook een beetje te repareren kondigde het social media bedrijf aan dat ze de mogelijkheid om gericht te adverteren op basis van gegevens van derde partijen gaan uitfaseren in de komende maanden. Die zogenaamde ‘partner categories’ zijn volgens Facebook weliswaar de normale praktijk in de industrie, maar ze willen de privacy van mensen op het platform verbeteren.
Die functie om gebruik te maken van data van derde partijen liet het adverteerders toe om heel specifiek te richten op bepaalde doelgroepen. Die data hebben adverteerders doorgaans niet zelf, maar ze kopen dat in van bedrijven die dat soort data verzamelen en verkopen.
Het is voor ons Nederlanders helemaal niet zo belangrijk, want de gegevens waren alleen beschikbaar voor adverteerders die in de VS, VK, Australië, Japan, Brazilië, Frankrijk en Duitsland mensen wilden bereiken. Natuurlijk is het wel nog zo dat adverteerders gebruik kunnen maken van de data die Facebook zelf over ons verzameld heeft, dus het is niet alsof we ineens helemaal vrij zijn op het platform.
Dat gezegd hebbende is het een goede stap. Het is jammer dat het Cambridge Analytica-schandaal er voor nodig was om Facebook in actie te laten komen, maar het is niet anders. Dat betekent wel ook dat een andere partij die veel met datahandel te maken heeft op dit moment de enige van die grootte is die dat kan, namelijk Google. Het zou Google (of Alphabet) sieren als ze in navolging van Facebook ook wat strenger met dataverkoop zouden worden. Nou is er bijna niemand die meer data over ons heeft dan Google en die zullen ze ook gewoon blijven inzetten om het adverteerders naar de zin te maken, maar iets meer openheid is wel wenselijk.
Dat geldt trouwens ook nog steeds voor Facebook. Het systeem dat ze nu gaan platleggen heeft eigenlijk heel weinig te maken met de redenen dat Cambridge Analytica of andere bedrijven er met onze data van door zijn kunnen gaan. Het enige goede hieraan is dat gebruikersdata minder waard is omdat je het niet kunt inzetten op Facebook. Hoewel: het is niet duidelijk of data die een bedrijf zelf heeft wel gebruikt mag worden en als dat zo is heb je alleen veranderd dat die bedrijven de data eerst zelf moeten kopen, integreren en dan gebruiken. Dat zou een aanpassing aan de achterkant zijn met hetzelfde resultaat voor gebruikers, effectief. We gaan proberen om contact te leggen met Facebook voor opheldering.
[Afbeeldingen © Naito8 – Adobe Stock]