Als je een batterij hebt die bijna leeg is of niet meer genoeg stroom kan opwekken om een apparaat te laten werken kun je ‘m weggooien of je kunt kijken of er niet nog een klokje is dat niet meer loopt. Die heeft minder stroom nodig en kan vermoedelijk nog wel even verder op die ‘lege’ batterij. Datzelfde principe wordt door Nissan nu gebruikt voor hun ‘second-life’ (niet te verwarren met de game) batterijen die ze uit elektrische voertuigen halen.
Die batterijen kunnen niet meer genoeg elektriciteit opslaan om een elektrische auto tig kilometers te laten rijden, maar ze zijn verre van onbruikbaar. Nissan heeft in samenwerking met 4R Energy Corporation nu de Reborn Light aangekondigd, een straatlamp op zonne-energie die oude Leaf-batterijen gebruikt om extra energie in op te slaan.
De straatlampen hebben niet alleen een apart (en mooi!) design, ze zijn ook nog eens praktischer dan reguliere straatlampen, zeker in Japan waar de dreiging van aardbevingen en de bijbehorende disruptie van het elektriciteitsnet steeds op de loer ligt. Doordat de lamp zijn eigen energie op kan wekken en opslaan in de batterij doet ‘ie het ook als de centrale stroomtoevoer niet meer werkt.
De testlampen worden nu in het Japanse Namie geïnstalleerd, een klein dorpje niet ver van de kernreactor van Fukushima die in de ramp van 2011 is gesmolten. Als de lampen daar goed werken wil Nissan de test gaan uitbreiden. Zoals ze zelf zeggen: “meer dan 17 procent van de mensheid leeft nog zonder elektriciteit, dit soort oplossingen kan hun leven veranderen.”
Nu is Nissan lang niet de enige die zich gerealiseerd heeft dat oude batterijen best nog een hoop nut kunnen hebben nadat ze uit elektrische auto’s zijn gehaald, maar deze vorm is wel heel praktisch en zeker in meer landen nuttig. In Nederland zullen we dit niet zo snel nodig hebben (Noordelijke provincies daargelaten misschien) maar het zou wel een rustgevende gedachte zijn dat zelfs als de stroom uitvalt, het nooit helemaal donker hoeft te zijn.
[Afbeeldingen © Nissan]