Google en LG gaan de standaard voor VR-resolutie flink opschroeven in mei, zo meldt Oled-info.com. Google kondigde vorig jaar mei al aan dat ze een high-end VR-display gingen maken, en dat blijkt nu LG te zijn. De bril wordt op de SID Display Week in mei getoond volgens de berichten.
Het display (het is niet helemaal duidelijk of het nu om een losstaande bril gaat of alleen om het scherm daarin) zou 4,3 inch zijn met een pixeldichtheid van 1443 ppi. Dat zou ongeveer neerkomen op een resolutie van 5500 x 3000 pixels, en dat met een 120 Hz verversingssnelheid. Ter vergelijking: de beste headsets die nu commercieel verkrijgbaar zijn, de HTC Vive en de Oculus Rift, zitten maar op de helft van dat aantal pixels. De verdubbeling van het aantal pixels zou een forse stap voor de ‘echtheid’ van VR kunnen betekenen. Op dit moment kampen VR-brillen nog met het probleem dat je de losse pixels nog kunt onderscheiden omdat je oog extreem dicht op het scherm zit, maar met een verdubbeling daarvan zou dat grotendeels verdwenen moeten zijn.
Die resolutie, gekoppeld aan de kwaliteit van OLED, zullen dus een verbluffende kwaliteit garanderen voor virtual reality-ervaringen met dat display. Dat betekent echter niet dat we een headset met die resolutie kunnen gaan kopen vanaf midden dit jaar: het proces om deze displays te maken is vermoedelijk nog niet klaar voor massaproductie, om nog maar te zwijgen van de processorkracht die nodig is om een display met zoveel pixels zo snel te kunnen aansturen.
Het is weinig verrassend dat Google en LG samenwerken. Ongeveer een jaar geleden maakte Google nog bekend dat ze een forse investering (800 miljoen) in de OLED-fabricage van LG deden, ook al om de schermen voor de Pixel en Pixel 2 veilig te stellen. De samenwerking bevalt dus wel en dat maakt Google meteen weer een speler van formaat in de aankomende VR-ontwikkelingen.
[Afbeeldingen © Photocreo Bednarek – Adobe Stock]