29.01.2018
Social Media

Facebook maakt privacy duidelijker, want nieuwe EU-regels zijn streng

By: Patrick Smeets

BlogSocial Media

Facebook heeft allerlei problemen, waarvan privacy er één is. Om het voor ons gebruikers wat duidelijker te maken wat er precies gebeurt met onze data is het bedrijf van plan om de instellingen die over privacy gaan te versimpelen, zodat je altijd weet hoe het zit. Dit alles werd bekend gemaakt als onderdeel van Data Privacy Day.

Om dat te doen hebben ze een nieuwe campagne gestart die duidelijk moet maken hoe Facebook met privacy omgaat (dat is de eerste keer dat ze dat echt doen), wat je zelf aan je privacy kunt doen en wat je mogelijkheden zijn op het social media-kanaal.

Het nieuwe Privacy Center van Facebook gaat de belangrijkste privacy-instellingen allemaal op één plek verzamelen. Dan kun je vanuit daar duidelijk maken met wie je posts gedeeld moeten worden en wie er toegang mag hebben tot je gegevens.

GDPR-angst

Het is geen toeval dat Facebook dit allemaal doet: ze moeten vanaf midden dit jaar ook voldoen aan de nieuwe privacy-wetgeving die in Europa van kracht gaat en de EU heeft al duidelijk gemaakt dat het overtreden van die wetten bedrijven heel duur kan komen te staan.

Om kleine bedrijven tegemoet te komen heeft Facebook ook workshops gepland om voor het MKB en hebben ze een pagina in de lucht gezet die veelvoorkomende vragen over die nieuwe GDPR-wet beantwoordt. Allemaal prima, maar de EU gaat straks wel besluiten of het allemaal genoeg is om te voldoen aan de wet.

[Afbeeldingen © Facebook]

Share this post