Halverwege 2016 gingen Microsoft, Facebook, YouTube en Twitter akkoord met een gedragscode van de EU. Daarin stond dat ze de minstens de helft van alle meldingen op hun platforms met racistische, extremistische of discriminerende berichten binnen een dag zouden beoordelen en verwijderen.
Nu, anderhalf jaar later, is de vooruitgang in dat proces goed te zien. Waar een half jaar geleden al ongeveer de helft werd verwijderd zitten de bedrijven nu op 70 procent. Dat is dus beter dan verwacht, al worden de berichten maar in vier van de vijf gevallen ook echt binnen één dag weggehaald. In november en december afgelopen jaar ging het om drieduizend meldingen, waarvan de helft voor Facebook waren.
De meeste meldingen die binnenkwamen hadden etnische minderheden en moslims als doelwit. Van die drieduizend zaken werden er ongeveer vijfhonderd ook doorgespeeld naar justitie. Het gaat in die gevallen om serieuze berichten die eventueel tot geweld kunnen leiden.
Wat de bedrijven wel nog kunnen verbeteren is de communicatie naar de mensen wiens berichten worden verwijderd. Een derde van de gebruikers heeft helemaal geen melding gekregen dat hun bericht verwijderd is. Ook is niet duidelijk of er voor de mensen die dat soort berichten posten een andere consequentie is, zoals verwijdering van de betreffende service.
Instagram en Google+ hebben ook aangegeven dat ze zich aan de gedragscode gaan houden, tot vreugde van EU-commissaris Vera Jourova van Justite. Zij noemt de gedragscode een waardevol instrument en hoopt dat de andere grote techbedrijven zich er ook aan zullen gaan houden.
[Afbeelding © rawpixel.com – Fotolia]