Hey, ik zal er niet over liegen: ook hier op kantoor werd met minder dan enthousiasme gereageerd op het nieuws dat Facebook posts van nieuwssites en blogs uit de tijdlijn van veel mensen gaat dempen om het vrienden- en familiegevoel weer terug te krijgen op de social media site.
Dat betekent voor iedereen dat er beduidend minder bezoekers gaan komen vanuit Facebook, als je tenminste niet als uitgever alles op alles gaat zetten om ‘engagement’ te produceren bij je Facebook-plaatsingen. Maar ja, het is voor het goede doel, zegt Facebook. Je krijgt er als gewone bezoeker een betere ervaring van, zegt Facebook.
Nu blijkt echter dat in de markten waar een andere nieuwe nieuwsfeed wordt getest (Slowakije, Sri Lanka, Bolivia, Servië, Cambodja en Guatemala) er al een aantal voorbeelden zijn van nepnieuws dat heel ver rondgaat, zonder dat er stappen genomen kunnen worden om dat te ontkrachten. Dat heeft alles te maken met de aparte tijdlijn die organisaties en nieuwssites toebedeeld in die ‘explore’-variant hebben gekregen.
De New York Times had een voorbeeld uit Slowakije: een bericht dat een moslim-man die zijn verloren portemonnee terugkreeg en als bedankje iemand waarschuwde voor een aanstaande terroristische aanval. Het verhaal ging helemaal viraal, maar de post van de politie die het ontkrachtte werd niet gezien omdat het in de aparte tijdlijn voor organisaties terecht kwam.
Niet alleen is dat onhandig, het geeft ook een voorproefje van wat nieuwsorganisaties en bedrijven kunnen verwachten van de nieuwe nieuwsfeed: niks. In de landen waar getest werd meldden de nieuwsorganisaties dat hun bezoekersaantallen keihard gecrasht waren.
Gebruikers leken niet eens in de gaten te hebben dat het nieuws verdwenen was en wisten in veel gevallen ook niet dat het nu in een andere feed (die explore heet) zat. Of het probleem daar zit is nog maar de vraag: zelfs als mensen op de hoogte zijn dat ze ergens anders nieuws kunnen vinden is de kans dat ze er een extra klik voor over hebben klein.
Los daarvan is het natuurlijk best kwalijk dat virale posts die het niet zo nauw nemen met de waarheid met deze methode maar heel moeilijk ontkracht kunnen worden. De kans is dus groot dat de aparte explore-tab voor nieuws en organisaties niet wereldwijd uitgerold zal gaan worden en dat Facebook de nieuwsfeed op een andere manier zal gaan ontdoen van al die berichten van merken, nieuwsorganisaties en andere stoorzenders die in je familie- en vriendentijd snijden. Het wordt in elk geval een roerige periode voor Facebook – en de rest.
[Afbeeldingen © Sondem – Adobe Stock]